Statlige Giek skal fra neste år kunne gi garantier på 10 milliarder kroner årlig til bygging av fiskebåter, ferjer, brønnbåter og hurtigbåter. Forslaget legges fram i statsbudsjettet som kommer i starten av oktober. Budsjettlekasjen hadde næringsminister Monica Mæland med seg til Ålesund der hun i dag besøkte Strand Rederi.

- Vi vil gjøre dette til en tre års prøveordning der vi legger inn en ramme på 10 milliarder kroner i året. Så får vi se hvor mange som søker og hvilken interesse det er, sier Mæland.

Hun understreker at dette ikke er gratis penger fra staten, men en ordning på det som kalles markedsmessige betingelser. Slik den er innrettet føler hun seg sikker på at den ikke rammes av internasjonalt regelverket om forbud mot statlige subsidiering.

- Dette vil bli innrettet slik at det ikke vil komme i konflikt med EU-regelverket. Målet med å utvide Gieks ansvarsområde er å få flere båter bygget ved norske verft, påpeker Mæland, og viser til et møte i departementet i januar i år der både organisasjonen Norske skipsverft og Fiskebåt deltok.

- Å få tilgang på garantiordningene fra Giek har vært et ønske fra bransjen, nå kommer vi dem i møte, sier Mæland.

Giek spilte en nøkkelrolle under oppbyggingen av offshore supply flåten. Da både ved å gi garantier til rederne som bygget båtene og gjennom garantier til verftene når de måtte ta opp byggelån. Når så oljenedturen satte inn, møtte de samme rederiene Giek som kreditor. Ikke alle likte den rollen Giek da inntok.

Nå utvides Gieks virkeområde til hele spektere av båter som bygges ved norske verft.

Daglig leder i Strand Havfiske, Janne Grethe Strand Aasnæs, er fornøyd med at de som fiskebåtrederi får tilgang til denne måten å finansiere nye båter på. Rederiet har en ny ringnotbåt i bestilling fra et verft i Danmark. Hun kan ikke si om den båten hadde blitt bygget ved et norske verft dersom denne ordningen hadde vært på plass når de bestilte nybåten.

- Det kan jeg ikke si noe sikkert om. Det avhenger av hvordan denne ordningen blir innrettet. Men vi er veldig glade for at vår bransje nå også får tilgang til denne garantiordningen. Det er noe vi har bedt om, sier hun.

Også direktør i Fiskebåt, Audun Maråk, var svært godt fornøyd med beskjeden fra Mæland.

- Dette er et veldig positivt tiltak for fiskerinæringen og for verftene. Vi er veldig fornøyd med at departementet nå kommer oss i møte i denne saken, sier Maråk.

Også Frps Harald Tom Nesvik og Høyres Helge Orten var tilstede på møtet hos Ålesund rederiet.

- At vi nå utvider Gieks område til også gjelde fiskebåter, brønnbåter og ferjer er et viktig tiltak for å opprettholde den maritime klynger på Sunnmøre, sier Nesvik.

Dette er Giek:

GIEKs formål er å fremme norsk eksport og investeringer gjennom å stille langsiktige garantier på vegne av den norske stat.

Garantiene kan kun stilles der det leveres norske varer eller tjenesteytelser til utlandet, eller der en eksporttransaksjon på annet vis fremmer norsk verdiskaping

Giek tilbyr en rekke typer garantier. Overfor verftene er byggelånsgarantien en viktig del av finansiering av nye skip.

I tillegg til eksportgarantier forvalter GIEK to innenlandske garantiordninger for kraftkjøp og skipsbygging ved norske verft.

GIEK er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og handelsdepartementet. GIEK har et eget styre og drives som en finansiell virksomhet som utsteder garantier på samme vilkår som banker.