Kjell Olsen mener han må legge seg flat nå. Men det er det ingen grunn til, for fellesstrekkene florerer. De er lette å forveksle.

– Det var bare «Gudrød» som hadde to slike lastebommer på nakne akterdekket, etter det jeg kan se, sier Rolf Myrstad. Også Sigmund Krøvel-Velle støtter seg på Dag Bakka Jr.s glimrende bøker om alt som flyte kan. Sigmund viser til at «Gudrød» ikke hadde seilbommer som «Jupiter». Den var følgelig en reinhekla steamer.

– «Gudrød» hadde forovervendte lastebommer foran brua også.

Tiårbilde fra Ålesund havn 15. august. Foto fra mappe utgitt av alb. gjørtz 1922, utlånt av Randi F. Ratvik.

Dessuten røper plasseringen av livbåtene at det ikke kan være «Jupiter», som vi først trodde.

– Gudrød hadde sammenhengende overbygning, det viser godt på tiårbildet. Dekkshuset bak skorsteinen er helt tydelig her, men fraværende på «Jupiter», peker Sigmund på. Lastebommene akter var altså «Kong Gudrød» alene om. Dette er kanskje det viktigste beviset.

– Bommene viser at «Gudrød» var bygget for en annen trafikk enn hurtigruta. Den gikk på Hamburg-ruta fra 1910 til 1930 – da den ble satt inn som avløsningsskip.

I løpet av denne tida har den nok vært innom Ålesund mange ganger. Bildet kan derfor godt være tatt på 20-tallet, sier Sigmund Krøvel-Velle.

Klarhetens lys skinner atter!

For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten.