På strekninga hvor man kan kjøre ned mot Åse sjukehus på E136 er det et lyskryss, men også et signalregulert overgangsfelt noen meter etter. Mellom krysset og overgangsfeltet er det omtrent 30 meter.

Ifølge Rune Vågnes, nær nabo av krysset, er ikke lyskrysset synkronisert med overgangsfeltet. Dette skaper mange farlige situasjoner.

- Kommer man kjørende fra Moa-området og kjører vestover kan man få grønt på det første lyskrysset, men rødt ved overgangsfeltet få meter seinere. Mange følger da heller med på bilene som skal innpå veien fra sjukehuset og kjører i høy hastighet på rødt over overgangsfeltet, sier Vågnes.

Farlig skoleveg

Selv har han to barn som bruker lyskrysset på vei til skolen.

- De er livredde, forteller Vågnes.

Han sier det har vært flere ulykker i krysset, og at han har kontaktet både politiet og Vegvesenet om problematikken.

- Jeg har fått beskjed derfra om at det er sendt en forespørsel til Trondheim om å få synkronisert krysset, men det har ikke skjedd noe, forteller Vågnes.

Fikk fingeren

Det toppet seg for han på torsdag da han skulle kjøre ut på E136 fra en stikkveg fra boligområdet på oversiden av krysset. Stikkvegen ligger like etter det lysregulerte overgangsfeltet om man kommer kjørende østfra.

— Jeg skulle kjøre inn på vegen da jeg så det kom to biler kjørende på rødt mot meg. Jeg hev meg på hornet, men bilene fortsatte. Den ene viste fingeren til meg da han passerte. Da fikk jeg nok, sier Vågnes.

Han kontaktet politiet, men fikk lite gehør fra personen han kom i kontakt med, som faktisk la på røret før samtalen var over, ifølge Vågnes selv. Nå vil Vågnes ha oppmerksomhet om krysset og vil at det blir tatt tak i krysset før det går galt.

— Må det en alvorlig ulykke til før noe blir gjort, spør han.