«På bakgrunn av en stadig økende trafikk gjennom sentrum, samt økt bebyggelse i ytre bydel, frykter brannvesenet at vi ikke vil klare å oppfylle forskriftenes krav til innsatstid for ytre bydel uten at det etableres en Brosundtunnel til ytre bydel», heter det i pressemeldingen fra brannsjefen.

– I 2012 sa jeg ifra til politikerne om at en tunnel under Brosundet er nødvendig. Det totale trafikkbildet vil ikke bli bedre og en tunnel må komme før eller senere. Jeg håper bare den kommer nå, utdyper han til Sunnmørsposten. I 2012 brukte han begrepet «trafikalt infarkt» om trafikkbildet i Ålesund by i fremtiden. Dette begrepet henter han fram også i dag.

– Når flere av gatene nå etterhvert skal tilpasses for syklister og andre vil dette skape et enda større press på trafikken, sier Thorsen, som ikke tror at en ny bro vil løse problemet.

– En ny bro vil nok hjelpe til med å avlaste, men det vil ikke løse problemet. Hverken for oss eller resten av nødetatene, sier han.

Kan risikere å bryte timinutterskravet

– Ny Brosundbro vil beslaglegge store arealer i en «arealknapp bysituasjon» Tunge næringslivsaktører i Ålesund Byutvikling sender nå en klar beskjed til bystyret: Glem ny bro over Brosundet, sats på Brosundtunnel.

Bakgrunnen for bekymringene er timinutterskravet på utrykning til tettbebyggelse, sykehjem, skoler, omfattende næringsdrift og lignende.

– Allerede i dag har vi problemer med å opprettholde kravet. Ut til for eksempel Hessa og Slinningsodden kan vi risikere å bruke mellom 12- og 15 minutter i rushtrafikken. I verste fall kan dette resultere i at liv går tapt, sier han.

Thorsen mener at den eneste andre løsningen dersom Brosundtunnelen ikke blir med i Bypakke 1, er å reetablere en brannstasjon i ytre bydel.

Pressemeldingen kommer i forkant av at Ålesund bystyre skal behandle Bypakke 1 torsdag.