Kongsberg mobiliserer for å sikre maritim lønnsomhet

Kvartalsrapport: Har startet omfattende lønnsomhetsprogram

Kongsberg Gruppen tok over Rolls-Royce Marine 1. april, med det lokasjonene i Hjørungavåg, Brattvåg, Longva, Ulsteinvik og Ålesund. Selskapet har startet et omfattende synergi- og lønnsomhetsprogram for den maritime virksomheten

Konserndirektør Geir Håøy , fredag.  Foto: Staale Wattø

New Articles

– Vi starter året med en høy markedsaktivitet i hele organisasjonen og stor innsats knyttet til overtakelsen av Rolls-Royce Commercial Marine. Jeg er strålende fornøyd med mottakelsen Kongsberg har fått av tidligere Rolls-Royce Commercial Marine (RRCM)-ansatte på alle lokasjoner vi har besøkt. Nå fortsetter den grundige jobben med å integrere selskapet på en måte som gir resultater, lønnsomhet og merverdi for kundene,» sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen i børsmeldingen.

– KM fortsetter å vokse og har god ordreinngang. Den underliggende lønnsomhetsforbedringen vi ser er et resultat av de tilpasninger som er gjort de senere årene samt noe bedring i ettermarkedet. Det har vært høy aktivitet i forbindelse med overtakelsen av RRCM, men det er først nå at det virkelige integrasjonsarbeidet begynner, står det videre fra Håøy.

Kongsberg Maritime ble etter overtakelsen 1. april en organisasjon med nær 7.300 medarbeidere og en årlig omsetning på over 15 milliarder. Kongsberg har som mål å ta ut 500 millioner i årlige kostnadssynergier, hvor 40 prosent skal tas allerede i år.

Selskapet har derfor startet et omfattende synergi- og lønnsomhetsprogram for den maritime virksomheten. Det omfatter effektiviseringstiltak som samlokaliseringer, realisering av synergier knyttet til gjennomføring, salg, administrasjon, markedsføring, reduserte IT-kostnader, arbeidskapasitetstilpasninger, med mer, står det i børsmeldingen.

– Vi er allerede i gang med å ta ut synergier. Målet er ambisiøst, men lønnsomhet på kort sikt er vår beste strategi på lang sikt. Tiltakene er helt nødvendige for å skape lønnsomhet i dagens marked, bygge bro til fremtiden, sikre bærekraftig vekst og arbeidsplasser. Vår ambisjon er å være den ledende aktøren innen leveranser til den maritime industrien fremover, sier Håøy.

Driftsinntektene i Kongsberg Maritime ble 2.072 milliarder i 1. kvartal, inkludert inntekter fra Evotech-salget. Økningen er spesielt drevet av god aktivitet i ettermarkedet og innen «Sensors and Robotics». Aktiviteten fra nybyggingsmarkedet for fartøy er på tilsvarende nivå som første kvartal i 2018. EBITDA (driftsresultat før avskrivninger) i kvartalet er 187 millioner inkludert Evotec-tall og 79 millioner i kostnader knyttet til forberedelser av integrasjonen av RRCM. Justert for disse postene er EBITDA 159 millioner, mot 134 millioner i 1. kvartal 2018.

Kongsberg Maritime har i dag allmøte i Brattvåg.


Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
New Articles