Spørsmål: Hei, jeg har i det siste begynt å lure på om det egentlig er bruk for mennesker over 45 i arbeidslivet. I løpet av de siste fem årene har jeg vært med i to nedbemanningsprosesser. Jeg har relevant erfaring innenfor administrasjon og supportfunksjoner, men jeg får ofte ikke et ordentlig svar en gang når jeg søker jobber.

Jeg kjenner flere i min aldersgruppe som opplever at vi er lite attraktive på jobbmarkedet når vi har passert 45. Dette gjelder spesielt hvis du er kvinne.

Jeg opplever at alderen min har gitt meg livserfaringer som gjør meg mer robust. På min alder har jeg også barn som klarer seg på egen hånd. Jeg setter stor pris på å få bidra, og jeg trår til ekstra på jobben når det trengs.

Hvorfor virker det som at arbeidsgivere og rekrutterere ikke verdsetter livserfaring? Nå i det siste har jeg også lagt merke til at mange søker etter folk med ett til to års erfaring, og det fremheves at bedriften har et ungt og innovativt miljø. Hva betyr egentlig det?

Når jeg søker på jobber, sjekker jeg alltid den som rekrutterer på Linkedin, og jeg kan ofte, bare ved å se på alderen deres, konkludere med at jeg ikke kommer til å bli innkalt til intervju.

Mangfold og inkludering er flotte ord, og noe vi hører mye om, men tar bedriftene hensyn til det når de rekrutterer? Jeg har jobbet i flere internasjonale firmaer. De mest givende og interessante arbeidsmiljøene var dem som hadde en god miks av kjønn, alder, hudfarge og nasjonaliteter.

Etter å ha søkt så mange stillinger siste året og ikke engang bli tatt inn på intervju, stiller jeg spørsmålet: Er jeg gått ut på dato?

Svar: Nei, du har ikke gått ut på dato! Du er i mine øyne på topp jobbmessig. Som du sier, har du lang både jobb- og livserfaring. Du har mindre daglig omsorg for barn, og jobben har større plass i livet ditt.

Det er likevel en realitet at mange vegrer seg for å ansette folk over 45 år, men jeg vil ikke uten videre akseptere at det er lettere for menn i din alder enn for kvinner. Om det er vanskelig å få jobb etter 45, avhenger en del av hva slags jobb det er snakk om. Det kan være at konkurransen innen jobb i administrasjon og support er preget av en del yngre og nyutdannede.

Karriereveileder Mette Manus Foto: AFTENPOSTEN

Jeg støtter deg i at et mangfold er bra på en arbeidsplass, og i det offentlige er det kanskje mindre fokus på alder enn i det private næringsliv.

Pandemien har selvsagt hindret mange bedrifter i å ansette nye, og en del ansetter yngre fordi det kan være billigere.

Her er en sjekkliste over ting du bør tenke gjennom:

  • Ha en målrettet CV og søknad hvor du får med hva du kan tilby i jobben.

  • Les stillingsannonsen nøye, og få relevante erfaringer og gjerne resultater du kan vise til med i søknaden.

  • Ta også gjerne med noen personlige egenskaper som er viktige i en slik jobb.

  • Ha en oppdatert og god Linkedin-profil, for rekruttererne leter ofte etter kandidater der.

  • Legg inn søk på Finn.no, Nav.no osv. slik at du får vite om ledige stillinger. Sjekk også på hjemmesidene til arbeidssteder hvor du kunne tenke deg å jobbe.

  • Ta direkte kontakt med bedrifter og organisasjoner du kan tenke deg å jobbe i.

  • Finn kontaktpersoner i nettverket ditt, slik at du har en du kan hilse fra når du ringer arbeidssteder.

  • Sørg for å få til en samtale hos bemanningsselskaper, gjerne gjennom å søke en aktuell stilling de har lagt ut.

  • Tenk gjennom hva slags jobb du ønsker deg, og analyser om du trenger faglig påfyll i form av kurs eller mer utdanning. Kan du jobbe med noe annet enn før?

  • Skriv ned dine sterke sider og ditt utviklingspotensial. Få også med hvilke arbeidsoppgaver du foretrekker og hvilke du misliker.

  • Snu tankegangen og tro på at du får ny jobb! Tror ikke du det, vil neppe andre blir overbevist.

  • Ta kontakt dersom du ikke hører noe etter å ha søkt jobb, og spør hvorfor.

  • Vær aktiv og tenk positivt. Jobben kommer ikke til deg. Du må selv ut for å finne den!

Jeg ønsker deg lykke til og håper du snart får en ny jobb!

Mette Manus

Foto: Aftenposten

Henning M. Heitmann

Heitmann er advokat og partner i advokatfirmaet Sands. Han leder firmaets faggruppe for arbeidsrett. Heitmann er også mye brukt som foredragsholder innen fagområdet og gir faglige uttalelser til saker som omtales i mediene.

Foto: Aftenposten

Alexandra Plahte

Alexandra Plahte er jurist og Leder for pensjonsrådgivning i Formuesforvaltning Pensjonsrådgivning AS. Hun jobber som uavhengig rådgiver for offentlige og private virksomheter og deres ansatte innenfor pensjon og ulike avgangsordninger.

Foto: Aftenposten

Helene Tronstad Moe

Helene Tronstad Moe er ansatt som førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og er ekspert på tester og intervju.

Foto: Aftenposten

Gisle Hellsten

Gisle Hellsten er leder ved Karrieresenteret ved UiO, ekspert på CV, søknad og jobbintervju, spesielt mot studenter og nyutdannede. Lang erfaring med å veilede personer som skal ta små og store valg i forbindelse med studier og karriere.

Foto: Aftenposten

Guri Larsen

Guri Larsen er rekrutteringsekspert og har ledet et av Norges største rekrutteringsselskaper gjennom 16 år. Hun er nå fagsjef for rekruttering i DNB. Svarer på spørsmål om CV, søknad, intervju, tester og andre utvelgelsesmetoder du kan møte på når du søker jobb.

Foto: Aftenposten

Runar Homble

Runar Homble er arbeidsrettsadvokat og partner i Homble Olsby. Daglig bistår han arbeidsgivere og arbeidstagere i forskjellige arbeidsrettssaker, blant annet omstillingsprosesser, oppsigelser og praktisk ledelse av ansatte. Homble holder også kurs og foredrag om disse temaene.

Foto: AFTENPOSTEN

Mette Manus

Mette Manus er karriereveileder. Hun hjelper ungdom og voksne til å finne rett utdanning og yrke. I tillegg arbeider hun med omstilling i bedrifter.

Foto: Aftenposten

Morten Røvik

Morten Røvik er lidenskapelig opptatt av personlig produktivitet og Getting Things Done-metodikken (GTD). Han er foredragsholder, rådgiver og underviser. I tillegg er Røvik daglig leder i Produktivnorge AS. Han kan hjelpe deg med å få gjøremål og forpliktelser under kontroll, både privat og i arbeidslivet.