– God dag! Jeg heter Anders, jeg spiller Iago, Othellos bestevenn. Og jeg er ikke den jeg er.

Slik begynner den drøyt timelange oppsetningen som har premiere i Arbeideren torsdag.

– I denne korte åpningsakten lar vi publikum få se hvordan vi har lagt opp stykket, hva systemet går ut på. Her flettes fortid og nåtid, skuespillerne får replikker og plass på scenen, og etter hvert innflytelse både på Shakespeares rollekarakter og hvordan handlingen utvikler seg, røper regissør Philipp Stengele.

Mange valg

Othello er en helt og en ledertype, kjæresten hans Desdemona er genuint snill og litt godtroende, mens Iago med det vinnende vesenet avslører andre og mørke sider av seg selv.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

De tre kjemper for de de mener er rett, både på og av scenen.

I sentrum står vanskelige spørsmål om det å være menneske: Hvem er til å stole på? Hvem manipulerer deg? Og hvem hjelper deg til å gå den riktige veien?

I prosessen har skuespillerne fått gjengi scenene med sine egne ord, som sammen med en viss grad av improvisasjon på scenen blir til den «folkelige» og halvdelen av stykket, mens den andre halvdelen Shakespearetradisjonen tro går på vers.

Gjer som 25.000 andre - følg smp.no på Facebook

Underveis har både medlemmer av Jugendteatret, Ålesund teaterforening og lærere på det årlige kulturtorget i fylket kommet med innspill.

Under utvikling

Sammen med barneteatersjef Cecilie Lundsholt har regissør Stengele, med utgangspunkt i Erik Bystads gjendiktning, «kokt» Shakespeares klassiske drama ned til en femtedel.

– Shakespeare skrev jo ikke ned stykkene sine selv, det var det skuespillere som gjorde etter hans død. Og så har det kommet stadig nye utgaver av stykkene, med stor variasjon i lengde, minner Lundsholt om.

Musikken

Håkon Iversen, tidligere kjent vokalist og korist, nå produsent, lydmann og komponist av filmmusikk, har laget musikken til «Othello».

– Skuespillerne er også med på å utforme musikken. Anders har lært seg å spillel bassukulele, Hugo spiller trommer og Johanna er utstyrt med en iPhone, forteller han.

Musikken bygger opp under stemningen i stykket, der de tre hovedpersonene nådeløst beveger seg mot kanten av stupet.

Komponist Håkon Iversen (t.v.) og regissør Philipp Stengele. Foto: Foto: Morten Hjertø