Konkurransen fant sted under Ølfestivalen i Ålesund, fredag kveld, og i alt ti produsenter deltok med to produkter hver.

Vant med juleøl

– Dette er heilt fantastisk. Det er juleølet vi kommer til å sleppe om noen måneder, og vi deltok med det mest som en teaser til publikum på hva de kan vente seg, sier en oppglødd Jakob Torp Årset hos Geiranger Bryggeri.

– Det er et lagringsøl, dette av kategori mørk belgisk ale. Det har alt stått klart og kosa seg i fem måneder og skal altså få stå til framimot jul, sier han.

Geiranger Bryggeri - starta opp i fjor høst og drevet av i alt fem persomer på dugnad, er ett av flere mikrobryggeri som er poppa opp på Nordvestlandet den siste tida.

– Bare det siste året har det kommet til flere veldig dyktige produsenter på våre kanter. Selv om vi for vår del har plukka flere priser siden vi kom i gang i fjor, er det på ingen måte gitt at vi skal gjøre det her i kveld, sa Øyvind Grimstad Gryt hos Grim & Gryt til smp.no tidligere på kvelden. På samme måte som de ni andre deltok mikrobryggeriet på Hareid med to produkter i konkurransen.

– Vi prøver oss med nykommeren vår «Bitter sunnmøring» – en engelsk bitter, i tillegg til «Festivaløl». Målet er å plassere oss blant de beste, sa Gryt. Når det gjelder sistnevnte, festivalølet, ble det kåra til publikumsfavoritt under Bergen Ølfestival i 2015.

Smaken viktigst

Med i alt 20 øl å teste hadde dommerne flust opp å gjøre under konkurransen.

– Det viktigste er smaken, men vi ser også på utseende – for eksempel skum og farge, lukt og dessuten også at ølet er typeriktig, altså at det ikke er noe anna enn det som det gir seg ut for å være, sa lederen for dommerpanelet, direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

– Av de ti deltakerne har jeg vært på besøk hos åtte, så jeg kjenner en god del til de fra før, la han til. I tillegg til den proffe juryen fikk også publikum si sitt, og borte ved et bord sto tre karer i ivrig prat; Even Govind fra Ålesund, Laurits Lauritsen fra Valderøya og Otto Stornes fra Vigra.

– Klart vi skal stemme på våre favoritter. Godt øl er god matkultur, sa Laurits.

– Har dere prøvd dere på hjemmebrygging?

– Jeg har, kunne Even fortelle.

– Og vi pleier å lage «samnøyte-øl», altså øl vi nyter sammen, når vi møtes en gjeng på Standal hvert år, kommenterte Otto.

Fornøyd festivalsjef

Terje Devold, festivalsjef for matfestivalen og konferansier for kvelden, var strålende fornøyd med konkurransen så vel som med Ålesund Ølfestival.

– For en suksess. På forhånd hadde vi håpa å selge 500 billetter totalt under Ålesund Ølfestival. I stedet har det blitt nærmere 800. I kveld er her 280 publikummere i teltet. Heilt fullt, og det samme gjelder lørdag. Utsolgt, sa han.

Mens «Helvetesjølet» fikk fagjuryens 1. plass, ble Skifjorden Bryggeris «Sytalaus» og Ægir Bryggeris «Ratatosk» henholdsvis nummer to og tre. Publikumsprisen gikk til ølet «Hardt styrbord» fra Baatbryggeriet på Vestnes.

Ålesund Ølfestival er et samarbeid mellom Den Norske Matfestivalen og Møre og Romsdal Heimebryggarlaug.