Denne våren har både Hilde Louise Asbjørnsen og Elisabeth Teige store roller der de spiller menn. Asbjørnsen som konferansieren i Cabaret på Oslo Nye og Teige som Fidelio på Operaen.

– Jeg har googla litt både på Broadway og West End, men ikke funnet noen kvinner i denne rollen. Og i Norge er det definitivt første gangen det skjer. Det er veldig på tide. Dette er en super hot rolle, sier Asbjørnsen, som nærmer seg innspurten i forberedelsene.

Nazismens frammarsj

9. februar er det premiere på den kjente musikalen fra i 1966, udødeliggjort i 1972 med Bob Fosse sin Oscarvinnenede film med Liza Minnelli. I Norge er det oppsetningen fra 1968 med Toralv Maurstad i rollen som konferansieren som det store høydepunktet.

Ut av komfortsona

Konferansieren er den som rammer inn handlingen, som foregår på nattklubben The Kit-Kat Club. Han kommer inn og annonserer og kommenterer store sang- og dansenumre.

– Den danske regissøren Peter Langdal har en ganske så uortodoks holdning til manus, så vi leker og improviserer mye. Improvisasjon er jeg ikke så glad i, så dette er utfordrende for meg. Da er det greit å ikke være helt ny som skuespiller, nå kommer erfaringene fra soloshowet mitt «Lulu» godt med, sier den Oslo-baserte sunnmøringen.

Det skjer-kalenderen: Få med deg det som skjer i kulturlivet på Nordvestlandet

Protest mot terror

Når Den Norske Opera setter opp konsertversjonen av Beethovens eneste opera Fidelio, er det med ålesunderen Elisabeth Teige i hovedrollen som Leonora – og Fidelio, mannsfiguren hun utgir seg for å være.

Og mens «Cabaret» er en hyllest til livsgleden og friheten på 1930-tallet, er Beethovens opera fra 1805 en hyllest til frihet, rettferdighet og det store i det lille mennesket.

Nye oppdrag Elisabeth Teige under presentasjonen av det siste sesongprogrammet til Den Norske Opera. Foto: Erik Berg

– Når Leonores mann Florestan havner i fengsel, kler hun seg opp som mannen Fidelio og får seg jobb hos fengselsvokterne, for å frigjøre ektemannen fra politisk fangenskap og død, forteller Teige.

Også seinere i historien har operaen spilt en viktig rolle, som protest mot terror og feiring av uavhengighet.

Kvinnelig helt i bukser

Med «Fidelio» fikk de gamle såkalte «bukserollene» på scenen, med kvinner utkledd som unge, klønete menn, en ny vri. I løpet av operaen avslører hun sin identitet, og framstår som den seirende, kvinnelige helten.

Konsertversjonen på Den Norske Opera spilles 1. april og 6. april.

– Tradisjonelt blir denne sopranrollen sunget i kjole i konsertversjonene. Men for meg føles det litt feil. Så nå tror jeg jeg må ut og se om jeg kan finne en dress som passer meg, sier Teige.

Wagner i Frankfurt

Nye store oppdrag står på plakaten for 2017.