Står vi i fare for å gå glipp av barns ulike personligheter fordi vi voksne er så opptatte av å putte kunnskap inn i barna tidligst mulig?

Spørsmålet har hengt over Margreth Olin mens hun har klippet ferdig «Barndom». Filmen har kinopremiere 3. mars, også i Ålesund.

— Jeg har ønsket å lage en film om barndom helt siden jeg laget «Dei mjuke hendene» i 1998, sier hun.

Den filmen handler om alderdom og norsk eldreomsorg.

Nå er det barna og lekens kår i skole og barnehage hun vil trekke fram.

Hva går tapt når små barn tvinges til å lære på de voksnes premisser?

Hvorfor har vi det så travelt med at barn skal vokse opp?

Flue på veggen

I arbeidet med filmen «Barndom» har Olin fulgt 6-åringene i en Steinerbarnehage på Nesodden der hun selv har hatt egne barn.

Filmen stiller ingen spørsmål, den inneholder ikke intervjuer eller regisserte situasjoner. Den er hva Olin kaller en observerende, stille og poetisk film som viser barn i naturlig samvær og lek gjennom et helt år.

— Jeg har fått komme tett på barna og deres lek, og filmen viser hva barna våre egentlig gjør i alle de timene de tilbringer i barnehagen. Det er et rikt liv. Barns ulike personligheter synliggjøres, sier Olin.

Den livsviktige leken

— Hva er lek?

— Lek er læring. Lek er barnas arbeid og deres måte å være og virke i verden på. Leken er helsebringende. Den er inngangen til vekst og utvikling på alle plan.

— Dette er den første dokumentarfilmen jeg har laget som også passer for barn, både 3-åringer og 10. klassinger. Målgruppa er alle som jobber med barn, har barn eller er barn. Alle mennesker kan relatere seg til lek, enten de er små nok til å leke eller voksne nok til nesten å ha glemt. Barns lek får oss til å huske. Lek engasjerer og berører, sier Olin.

Film til rett tid

— Jeg er opptatt av timing når jeg lager film. Det er 20 år siden 6-årsreformen sendte 6-åringene på skolebenken, men dette er det ingen som feirer. Reformen har ikke gitt ønsket læringsresultat. I stedet melder leger om en femdobling av stressrelaterte lidelser hos barn de siste fem årene, og mange unge faller ut av skolen, sier Olin.

En ny rammeplan for barnehagen skal etter planen fastsettes i mars og innføres i august. Olin har henvendt seg til Kunnskapsdepartementet med invitasjon om å se «Barndom».

Olin er nå på visningsturné allerede før filmen har premiere 3. mars, og har blant annet vist filmen i Trondheim i regi av Utdanningsforbundet.

— Jeg opplever større pågang nå enn før «Snåsamannen», sier hun.

— Jeg har ikke egentlig  laget en debattfilm, men diskusjonen pågår om hva skolen og barnehagen skal inneholde, og om lekens betydning i barndommen, og da blir denne filmen et innspill i den debatten, sier hun.

Gi barna tid igjen

— Vil du tilbake til før 6-års reformen, med senere skolestart?

— Det ville være en gave til barna, men er nok ikke en sannsynlig løsning. Kanskje kan vi tømme klasserommene for pulter det første året og gi barna friere tøyler igjen. Gi barna tid til det å skape framfor fokuset på måloppnåelse og resultat. Det ville være å gi tilbake noe av det reformen tok for 20 år siden. Vi voksne må lære av våre feil vi også, sier Olin.

Margreth Olin hadde stor suksess med «Snåsamannen» i fjor. Nå er det filmen «Barndom» som engasjerer.