– Dette er det største som har skjedd meg. Enhver jazzmusikers drøm er å stå på programmet til Moldejazz. Det siste året har jeg kjent mye på at jeg endelig kan lene meg tilbake og slappe av, for nå har jeg oppnådd en av mine store drømmer.

– Men samtidig er dette bare starten. Moldejazz blir som et utstillingsvindu ut mot verden. Det har allerede åpnet dører for meg, sier Natalie, som allerede før Moldejazz begynner å få fullt program til høsten. Blant annet slipper hun og bandet sin første plate i oktober, de skal på turné og flere andre prosjekter, som ikke enda er offentliggjort, står på kalenderen.

Travel

Natalie har stor tro på at Moldejazz vil åpne dørene for henne som artist, men ålesundjenta har jobbet hardt for å lykkes helt siden hun bestemte seg for å satse på jazz som 18-åring. Hun har studert ved Norges musikkhøgskole i Oslo og Griegakademiet i Bergen. Hun har hatt flere ulike samarbeidsprosjekt med andre jazzmusikere og er kanskje mest kjent som vokalist i bandet «Morning has Occurred», sammen med blant andre Marte Eberson. Sistnevnte er datter av den kjente gitaristen Jon Eberson og keyboardist i Highasakite. I 2015 ga Natalie ut soloalbumet «Pieces of Solitude», som foreløpig er hennes eneste soloprosjekt. Av folk rundt henne blir hun beskrevet som hardtarbeidende, modig og jordnær. Festivalsjef Hans-Olav Solli i Moldejazz spår at Natalie blir den nye Hedvig Mollestad.

– Hun er veldig uredd og tørr å blande ulike uttrykk enten hun er aleine på scenen eller med fullt band, sier Solli, som mener Natalie har et særegent uttrykk som kan oppleves som sært, men som samtidig er veldig tilgjengelig for folk flest.

– Hun er en komplett artist. Hun har gode tekster og arrangerer bra, i tillegg til at hun har et veldig godt visuelt konsept, legger han til.

Begynte tidlig

Siden tidlig barndom har nå 28 år gamle Natalie vært omgitt av musikk og instrumenter. Da hun var tre år gammel flytta faren, Adam Toth ut av huset i Skarbøvik og Natalie vokste opp sammen med moren og mormoren sin. Men faren, som også er musiker, sørget alltid for at musikkinstrumenter var tilgjengelig slik at Natalie kunne få utforske sine musikalske sider.

– Han var flink til å sende ulike musikkinstrumenter hjem til meg. Jeg gikk også på pianoskole en liten stund, forteller Natalie, som etter hvert fant sin lidenskap i sang.

– Jeg husker at jeg var omtrent fire år gammel da jeg fikk en båndopptaker med tilhørende mikrofon. En sånn der man kan ta opp lyd på kassett. Jeg brukte mye tid på å gå rundt i stua hjemme mens jeg sang og nynnet inn i mikrofonen. Etterpå hørte jeg gjennom opptakene. Det var vel der det hele begynte, sier Natalie som begynte å ta sangtimer i 12-, 13-årsalderen etter en noe spesiell sangaudition.

– Mamma ringte sanglæreren og det endte med at jeg måtte synge inn i telefonen. Det var veldig merkelig, men etter at jeg hadde sunget sa sanglæreren umiddelbart at jeg hadde bestått testen, forteller Natalie. Hun fikk øynene opp for jazzsjangeren da hun som 18-åring fikk oppleve Jon Eberson live.

– Det var så utrolig flott å høre på. Etter det dro jeg med meg venninnene mine på jazzkonsert så ofte som mulig. De delte dessverre ikke min entusiasme for jazz, men jeg hadde funnet mitt kall.

Tilbake til røttene

Det er ingen tvil om at Natalie får nok å gjøre framover, men denne uka i Ålesund tidlig i juli er forbeholdt familien og sunnmørsk natur.

– Det er så godt å komme hjem. Både fjellene, folkene og det å være i denne byen gjør at jeg kan slappe av. Natalie bor for tiden i København. Til tross for mange positive sider ved å bo i den kulturelle og internasjonale byen i Danmark, er det ett vesentlig problem for Natalie.

– Jeg elsker å gå i fjellet. Det er vel noe av det jeg savner mest ved å bo i Danmark. Med jevne mellomrom kjenner jeg det såpass på kroppen at jeg bare hiver meg rundt og bestiller flybilletter hjem, sier hun og ler.

Storslått ålesundbryllup

Også i privatlivet har det skjedd ting det siste året. I fjor sommer giftet hun seg nemlig med sin mangeårige kjæreste Ole Mofjell. Og bryllupet beskriver hun som et skikkelig ålesundbryllup.

– Vi giftet oss i tinghuset her i Ålesund. Deretter hadde vi en kjempestor bryllupsfest på Arbeideren. Det var fantastisk, sier hun.

Natalie hadde også benyttet muligheten til å sette i stand en stor overraskelse for Ole, som også er jazzmusiker. Hun heiv seg nemlig på telefonen til alle musikerne hun kjente rundt om på Sunnmøre og fikk dem til å møte opp utenfor tinghuset.

– Da vi kom nygifte ut av tinghuset sto det en hel haug med musikere der som spilte «When The Saints Go Marching In». Det endte med at hele bryllupsfølget ble med, også gikk vi i samla tropp bort til Arbeideren, der bryllupsfesten skulle være, sier Natalie med et smil. Hun beskriver hele den musikalske og feststemte folkemengden som et skikkelig «New Orleans»-tog.

– Vi stoppet hele trafikken på vår vandring mellom tinghuset og Arbeideren, sier hun lattermildt.

Originalplanen var at paret skulle gifte seg i Italia, men Natalie kunne ikke gi slipp på drømmen om å gifte seg i hjembyen.

– Natalie hadde veldig lyst til å ha bryllupet i Ålesund, forteller Ole, som legger ekstra trykk på ordet «veldig».

– Og da ble det sånn.

Kjærlighet ved første blikk

Ole beskriver sin kone som en sjenerøs og kjærlig person, som alltid jobber beinhardt for å nå sine mål. Han husker godt første gang de møttes.

– Jeg tror det er min favoritthistorie om oss, sier han. Det hele starta for drøyt fem år siden i Trondheim, da Ole jobbet med konsertserien «PØKK». Der sto Natalie tilfeldigvis på musikkprogrammet.

– Det var som lyn fra klar himmel. Vi kom overens fra første stund, mimrer Ole, som la en kløktig plan for å få Natalie på tomannshånd.

– Hun skulle egentlig overnatte hos Torgeir Standal (De to starta duoen «The Jist», som ga ut album i 2014, journ.anm.), men det syntes jeg ikke noe om, forteller Ole, som klarte å arrangere det slik at alt av utstyr og folk som skulle til Standal ble presset inn i bilen. Dermed var det ikke lenger plass til Natalie.

– Jeg tilbød meg å kjøre henne hjem, men fikk så overtalt henne til å bli med hjem til meg i stedet. Der satt vi hele natta og snakket om musikk og hørte på John Coltrane. Aldri før har jeg hørt en jente synge med til alle soloene hans. Etter den natten var jeg solgt, forteller han og legger raskt til at det ikke lå noen uhumske baktanker bak stuntet.

– Nei, det var det ikke. Jeg ville bare ha henne på tomannshånd slik at vi kunne bli bedre kjent. Ole forteller at Natalie ble værende i Trondheim en hel uke etter at de møttes. Både hun og Ole var imidlertid allerede godt i gang med hver sin planlagte turné. Paret valgte da å flytte på konsertene slik at de kunne treffes så ofte som mulig.

Sjelegransking

Det siste året har Natalie jobbet med bestillingsverket til Moldejazz. Dette har hun fått total kunstnerisk frihet til, noe musikeren selv mener har ført til en real sjelegranskning.

– Jeg har endelig begynt å finne min greie. Jeg har eksperimentert med flere ulike sjangere, som soul og blues. I København får jeg den friheten jeg trenger til å lage noe eget, sier Natalie, som mener jazzmiljøene i Norge er for små og lite mottakelige for forandring.

– Jeg føler ikke det blir riktig å flytte tilbake til Norge, og Ålesund, nå når jeg satser på musikken. Men når jeg har nådd mine mål og begynner å dra på åra, ja da skal jeg definitivt tilbake til Ålesund.