Lørdag formiddag ble den 57. jazzfestivalen i Molde oppsummert av styreleder Willy Loftheim, nestleder i styret, og ordfører i Molde, Torgeir Dahl og festivalsjef Hans-Olav Solli. Og det var en fornøyd trio som møtte pressen.

Ekstraturer med ferge på grunn av Moldejazz

Mange utsolgte konserter

Loftheim påpekte at den tekniske gjennomføringen har gått helt prikkfritt.

– I tillegg er politiet veldig fornøyde. Det har vært lite støy, fyll og spetakkel. Alt i alt er tilbakemeldingene fra folk at opplevelsen av festivalen har vært svært positiv.

Festivalsjef Solli mente at det som uansett var helt klart var at det kunstneriske ved festivalen har vært en kjempesuksess.

– Vi har hatt 16 utsolgte konserter. Nå er det fortsatt en konsertdag igjen, men jeg tror vi skal nå målet med til samen 20 000 solgte billetter.

Han var også fornøyd med at de aldri har kjørt så mange store og omfattende prosjekt på festivalen.

– Dette er viktig, for viser at flere av de prosjektene som var unike for Moldejazz har senere blitt satt opp andre plasser. Dette viser at vi kan forsvare den knutepunktsfunksjonen vi har hatt.

Musikken ble oppfunnet for konserter som dette

Hva med Romsdalsmuseet?

Det vanlige spørsmålet på den avsluttende presskonferansen under Moldejazz er hvordan ståda er for billettsalget på Romsdalsmuseet. I mange år presenterte man her store artister som Leonard Cohen, Bob Dylan, Sting og Paul Simon. Da solgte man opptil 13 000 billetter. De siste årene har artisthonorarene økt så mye at det ikke går lenger.

– Vi solgte 3500 billetter til hver av konsertene på museet i år, sa Solli. – Vi skulle ønske det var flere, men det er ikke noe vi er misfornøyde med heller.

Torgeir Dahl sier at man må evaluere Romsdalsmuseet.

Oljekrisen

Det har også vært en sponsorsvikt for Moldejazz.

– Spesielt fra oljebransjen har det vært en markant nedgang, sa Solli.

– Men dette var vi forberedt på, og har budsjettert deretter. Det som før var det store sponsorteltet på Romsdalsmuseet har nå blitt et regulært publikumstelt. Og det er jo publikum som er vår viktigste sponsor, uansett. Vi får se om det snur.

På spørsmål om hva Solli mente om at Kongsberg Jazzfestival annonserte A-ha for 2018 på siste dagen av årets Kongsbergjazz, var Solli diplomatisk.

– Det var smart av dem å annonsere dette på den siste dagen. Så vi skal også annonsere en artist nå i dag.

Og det gjorde de.