Johnny Aarsnes, butikksjef ved Norli i Ålesund Storsenter, er entusiastisk når vi spør ham om salget av bøker med lokal tilknytning – at enten forfatteren er lokal eller at boka handler om lokale forhold.

– På skjønnlitteratursiden er det ikke alltid at forfatteren selger kjempegodt selv om han eller hun er lokal. Men det som går veldig godt her hos oss er gavebøker om Ålesund, samt historiske bøker. Hittil i år har Aud Farstad sin bok om journalistpioneren Amanda solgt bra, og jeg forventer godt salg av den fram mot jul. Flere andre lokale bøker slår an også, jeg kan kanskje spesielt nevne den nye portrettboka om Ragnar Ulstein, den er det veldig stor interesse rundt.

Topper listene

Aarsnes er ikke den eneste bokhandleren som rapporterer om godt salg av lokale navn.

– Bøker av lokale forfattere topper alltid listene her hos oss, sier Åse Sundnes Løken ved Bok & Papir Brattvåg. Hun trekker spesielt fram to skjønnlitterære forfattere, Trude Teige og Maria Parr, som selger bra.

– I tillegg må jeg dra fram en bok vi faktisk ga ut selv, på eget forlag. Det er «Turbok for Haram», med 91 lokale turer. Denne selger kjempegodt fortsatt, fire år etter at den kom ut, sier Løken.

Lang levetid

Også John-Magne Johannessen, daglig leder ved Vestvang Bokhandel i Fosnavåg, opplever at lokale bøker kan selge godt år etter år.

– Vår erfaring er at lokale bøker har lengre levetid enn bøker uten lokal tilknytning, sier han, og trekker fram bakeboka til Morten Schakenda fra 2009 som eksempel.

– Han er født og oppvokst i Gjerdsvika og oppleves derfor som «vår» selv om han nå bor i Lom. Bakeboka hans selger jevnt og trutt her, åtte år etter den kom ut, sier Johannessen.

Andre store, lokale navn, han trekker fram er Maria Parr, Trude Teige og Gunnar Myklebust, forfatteren bak boka om Ragnar Ulstein.

Selger enormt

Maria Parr har også en stjerne ved bokhandelen Norli i Volda.

– Vi har solgt helt enormt av henne. Og hver gang hun kommer ut med ny bok, tar salget av de forrige bøkene hennes seg også opp, forteller butikksjef Inger Annette Bjørneset ved Norli Volda. Hun trekker ellers fram Oddgeir Bruaset som en lokal forfatter som selger bra.

– Ellers elsker folk å lese om lokale forhold. Volda skisenter har kommet ut med bok i år, og den selger godt. Et annet eksempel er Klippfiskboka.

– De lokale forfatterne, og bøkene om lokale forhold, utgjør en stor og viktig del av omsetningen vår, slår Bjørneset fast.

Inspirasjon og råd

Også de andre bokhandlerne vi har snakket med sier at bøker med lokal tilknytning er svært viktig for dem. Helt typisk, ifølge Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen.

– Dette er en tendens vi ser over hele landet. For svært mange bokhandlere er bøker med lokal tilknytning, enten i tema eller forfatter, svært viktig for bokhandlerne.

Stensen mener at de lokale bøkene dessuten er med på å skape kundelojalitet til den lokale bokhandleren.

– Noen av bøkene kan være vanskelige å finne andre steder. Men i den fysiske, lokale, bokhandelen kan kundene også få inspirasjon og råd, noe netthandel ikke gir på samme måte. Mange bokhandlere skaper i tillegg et forhold til kundene sine ved å arrangere temakvelder, forfattermøter og lignende, sier Stensen.

Dette har blant annet Vestvang i Fosnavåg gjort mye av de siste årene.

– For oss er det viktig å være en møteplass for lokale forfattere og leserne deres. Derfor har vi hatt arrangementer både i Fosnavåg konserthus og andre steder, forteller John-Magne Johannessen, og legger til:

– Jeg tror det skaper kundelojalitet. På den måten opplever folk at vi er noe annet, og mer, enn en nettbokhandel.