– Arbeidstittelen på musikkstykket er 21:12. Da passer det fint å spille det for publikum på vintersolvervdagen, – når lyset er i ferd med å vende tilbake, forteller Hedvig Mollestad Thomassen om det femten minutter lange verket hun skal framføre torsdag kveld.

Det skjer i Kube der hele kvelden er viet Ørnulf Opdahls utstilling «Vintersolverv», med kunstnersamtale og presentasjon av stykket gitaristen fra Ålesund har skrevet til utstillingen.

Rolig stemning

– Musikken speiler ikke utstillingen direkte, men er inspirert av de samme naturstemningene som mange av maleriene til Ørnulf. Jeg har tenkt tematisk rundt det sirkulære med lys og mørke gjennom et døgn og gjennom et år. Kontrastene er store, men overgangene er sjelden brå. Slik har jeg formet musikken også, med rolige overganger mellom fem deler av ulik karakter, forteller hun om verket hun sjangermessig plasserer i den jazzharmoniske tradisjon, med en mollestadsk vri.

I 2016 kom hennes femte album «Evil in Oslo».

Mens hun har jobbet fram «21:12-verket» har hun hatt svangerskapspermisjon.

I august ble hennes og samboerens andre datter født.

Ny musikkstil

– Det har vært en glede å jobbe med dette i høst. Å jobbe med sunnmørsnaturen så konkret i tankene i den spesielle tiden det er å gå hjemme med en baby, har vært et gode. Dette er første gang jeg lager musikk som skal framføres solo. Det har vært inspirerende å jobbe med en helt ny musikalsk drakt enn det jeg vanligvis gjør i trioen, sier hun.

Hedvig Mollestad Thomassen fikk omvisning i Vintersolverv-utstillinga av Opdahl selv, og hun har lest den nyutgitte boka om hans kunstnerskap.

– Det har vært kjempeinteressant å få komme så nært et kunstnerskap, og få høre hvordan Opdahl selv opplever maleriene sine. Det er mye lyrisk og melankolsk i kunsten hans. Jeg håper mine toner står godt til Opdahls bilder, sier hun som fyller Kube med gitarspill torsdag kveld.