– Vi har rett og slett hatt en «flying start». Mottakelsen i markedet har vært svært god, – gamle kunder lokalt kjøper fortsatt sine trykksaker hos oss, og nye kunder fra hele landet kommer til, sier daglig leder Thorstein Gjerde og blar fornøyd i en bunke brosjyrer.

På skranken i resepsjonen i lokalene til tidligere Hatlehols ligger kataloger og brosjyrer fra Riccovero, Vard, Devold, Helse Møre og Romsdal, Dale, Optimar og en rekke andre konsern og bedrifter innen handel, møbel, skips- og maritim industri.

– Det er tydelig at vårt nye trykkbyrå drar nytte av den sterke merkevaren Hatlehols var, og ryet det tradisjonsrike trykkeriet hadde for å levere kvalitet. Det skal vi ta vare på og føre videre, legger Gjerde til. Han blir ivrig når han ramser opp infobrosjyrer, bøker, kataloger, konvolutter, brevark, visittkort, mapper, plakater, årsberetninger og andre trykksaker den nystarta bedriften produserer for et stadig økende antall kunder.

Ny start

Det har gått vel fire måneder siden trykkeriet Hatlehols gikk konkurs, og nye lokale investorer i Lag Invest AS, Norsk Landbrukskjemi AS, Høgeberget AS og Ålgård Offset, ble nye eiere.

– Hva består snuoperasjonen i, som gjør at du og de nye eierne har tro på videre trykkeridrift?

– Behovet for hjelp til å formidle informasjon er stort blant offentlige og private aktører i samfunnet. Ingenting tyder på at det vil avta. Med en stab på under halvparten ansatte etter reetableringen er vi tvunget til å jobbe mer effektivt. Vi har nylig fått installert det nyeste innen grafisk produksjonsutstyr som gjør hele trykkproduksjonen mer fleksibel. Det gir oss økt mulighet til å trykke store og små opplag av ulike trykksaker. Dermed blir produksjonen mer lønnsom, forteller Gjerde som ikke ser bort fra at dagens stab på sju ansatte kan økes om kort tid.

Best på papir

I snuoperasjonen ligger også en klar satsing på trykksaker på papir.

– Vi kaller oss et trykkbyrå. Det betyr at vi i motsetning til digitalbyråer satser på papirbaserte trykksaker. Vi tilbyr våre kunder alt fra rådgivning, utforming av tekst og grafisk design, trykking og distribusjon, opplyser Gjerde som legger til at kundene ofte stiller med ferdig formet tekst til det trykksaken skal formidle, slik at det er utforming og produksjon Hatlehols Grafiske tar seg av.

– Hvorfor satser dere på trykksaker på papir i en tid da mye av kommunikasjonen foregår digitalt?

– Det gjør vi fordi Hatlehols har solid erfaring i papirtrykk, og fordi vår erfaring er at markedet vil ha trykksaker på papir. Særlig i en digital hverdag når mengder av informasjon flommer over dataskjermer og mobiltelefoner, tror vi folk i stadig større grad setter pris på å få håndfast informasjon i form av kataloger og andre trykksaker. Det gir rett og slett en annen følelse å sveipe fingeren over en trykksak, enn en dataskjerm. Vi tror informasjon i en fint formet katalog har en framtid, sier Thorstein Gjerde, som legger til at Hatlehols Grafiske også satser på å tilby sine kunder digitale nettløsninger. Det nyeste er en digital bestillingsportal som skal gjøre det lettere og raskere for kundene å bestille trykksaker.

– Vi må sjølsagt henge med i den digitale verden, men trykkbyråets hovedsatsing blir på papir, sier daglig leder Thorstein Gjerde.

Nyetablerte Hatlehols Grafiske AS holder til i samme bygget i Brattvåg som Hatlehols trykkeri gjorde. Foto: NILS HARALD ÅNSTAD
Mette Aakre har jobben med å utforme design og klargjøre bøker, kataloger og andre trykksaker før de produseres i stort antall. Foto: NILS HARALD ÅNSTAD
En solid maskin med ulike stanseformer fra Hatlehols lange trykkerihistorie er stadig i bruk til å stanse ut mapper til dagsaktuelle kurs og konferanser. Foto: NILS HARALD ÅNSTAD