– Det har flere årsaker. Og det varierer fra år til år. Nå i 2018 skal vi ut på fire turneer, understreker teatersjef Thomas Bjørnager og kunstnerisk leder for teatrets avdeling barn og unge i Ålesund, Cecilie Lundsholt.

For fire år siden skrev Sunnmørposten om Teatret Vårt som ett av de mest aktive regionteatrene når det gjaldt å turnere.

Nå viser tall fra Norsk Teater- og orkesterforening (NTO) at andre sammenlignbare regionteatre spiller langt flere av sine forestillinger utenfor den faste scenen.

Forbigått

I perioden 2013–2016 spilte Teater Innlandet på Hamar 89 prosent av forestillingene sine på turné. Brageteatret i Drammen 57 prosent, Teater Ibsen i Skien 62 prosent og Sogn og Fjordane Teater i Førde 61 prosent.

Teatret Vårt spilte 40 prosent av sine 320 forestillingene utenfor sine faste scener, Haugesund Teater bare fem.

Til gjengjeld hadde Teatret Vårt i 2016 langt flere forestillinger enn de nevnte teatrene. Tall for 2017 er ennå ikke klare.

Men teatersjef Bjørnager vil ikke gå med på at Teatret Vårt satser noe mindre på distriktet utenfor byene enn tidligere.

– Vi er ikke noe mindre ute på turné nå. Å øke turnéaktiviteten er tvert imot noe jeg har ivret for i min periode som teatersjef. Ved å ta opp igjen turnémodellen fra 70-tallet har vi lagt til flere små steder på turnélistene, sier Bjørnager.

(saka fortsetter under)

I tillegg driver Teatret Vårt to faste scener, i motsetning til de andre regionteatrene. Da Barneteatret Vårt ble startet opp i Ålesund var det både for å styrke satsingen på barne- og ungdomsteater og styrke teateraktiviteten i Ålesund og omegn.

(saka fortsetter under)

Får ikke avtale

Jo bedre avtale med Den kulturelle skolesekken, jo høyere turnétall.

– Jeg må innrømme at jeg blir litt misunnelig på Brageteatret, som har avtale med DKS Buskerud om å kjøre alle sine forestillinger gjennom skolesekken.

– Vi får ikke noen fast avtale med DKS, men vi jobber hardt for å få det. Nå har fylket for første gang kjøpt inn en produksjon basert på ei prøveforestilling. Det betyr at vi kan turnere når forestillinga er ferdig, ikke ett eller to år etter, sier Lundsholt.

I 2017 ble ingen av Teatret Vårt sine forestillinger innkjøpt til Kultursekken. Men det er ikke fordi kvaliteten er for dårlig, forsikrer koordinator for DKS Møre g Romsdal, Camilla Wiik.

– «Romkadettene» fra Barneteatret Vårt var med på Kulturtorget i januar 2017, men ble av ulike årsaker flyttet til 2018.

– Hva er grunnen til at Teatret Vårt ikke får noen fast avtale med DKS?

– Vi ønsker ikke noen slik avtale, vi vil ha friheten til å velge og sette sammen vårt eget program. Men vi prøver å samarbeide, sier Wiik.

– Frihet for dem, med stor ufrihet for oss. For oss innebærer det at vi må ta opp igjen forestillingene igjen både ett og to år etter premieren, for å få dem ut på turné. Det er både tungvint og vanskelig å få til, sier Bjørnager.

«Den lille havfruen» kom på topp i antall besøk på Teatret Vårt i 2017, bare slått av Snekker Andersen i Molde. Foto: Bjørn Halvorsen
«Labyrint» med bruk av 3D-briller fikk totalt 141 publikummere. Den eksperimentelle forestillinga, laget med EU-støtte, var basert på at publikum gikk inn puljevis, med maks fire i hver forestilling. Foto: Arild Moen