At andre sammenlignbare regionteatre har langt høgere turnétall enn Teatret Vårt skyldes blant annet bedre avtaler med fylket. I 2017 hadde ikke regionteatret i Møre og Romsdal en eneste forestilling i Kultursekken.

Fylket kjøper heller ingenting uten å ha sett hele forestillingen, noe som i praksis betyr det kan gå både ett og to år etter premieren, før produksjonen kan sendes ut til skolene. Da må forestillingene settes opp på nytt og skuespillerne hentes inn igjen, noe som både er kostbart og tungvint, ifølge teaterlederne i Molde og Ålesund.

Tillit begge veier

I Sogn og Fjordane kjøper Den kulturelle skolesekken (DKS) inn i snitt to til tre forestillinger i året fra Sogn og Fjordane Teater.

– De ser ikke ferdige forestillinger, vårt repertoar blir planlagt to år i forkant av premierene. Vi presenterer prosjektene våre for DKS, og hvis de synes det ser spennende ut, kjøper de det inn. Dette fungerer veldig bra. Vi møtes to til tre ganger i året, og har en god dialog, sier teatersjef Bodil Kvamme.

Regionteatret Kilden i Kristiansand jobber både mot Aust- og Vest-Agder fylke. Ifølge direktør Hans Antonsen har Vest-Agder bestemt seg for å kjøpe en god del forestillinger, som et satsingsområde over noen år.

– Det hadde vært veldig tungt om vi måtte spille forestillingene på et torg eller et marked. En forutsetning for at vi kan samarbeide med DKS er at det går tillit begge veier, sier Antonsen.

Nødvendig forutsigbart

– Vi har ingen avtale om at DKS skal kjøpe så og så mange forestillinger fra oss. Men det vi selger til dem kjøper de usett, basert på prosjektbeskrivelse, forteller teatersjef Janne Langås i Teater Innlandet.

I Drammen har Brageteatret, etablert som et barne- og ungdomsteater, det totale ansvaret for sceneproduksjoner til grunnskolen i Den kulturelle skolesekken.

– Vi har en abonnementsordning der vi blant annet lager én forestilling per trinn i året, til alle trinn. Det sikrer at alle elevene på skolen er sikret en scenekunstopplevelse i året, sier markedsleder på Brageteatret, Cathrine Berg-Nielsen.

– Vi vet at forestillingen er solgt før vi vet hva forestillingen heter. Denne forutsigbarheten er av stor betydning for oss. Jeg vet det finnes fylker som satser på kulturtorg og vil se hele produksjonen, men dette er uholdbart for teatret.

– Her stoler skolesekken på oss, på Brageteatrets kompetanse. Og sånn må det være. Vi har jo levert ting det har vært fornøyd med, sier Berg-Nielsen.

Varierende forestillinger

– Vi har tillit til regionteatret, og har et godt samarbeid med Cecilie Lundsholt og Thomas Bjørnager. Vi jobber nå med en prøveordning der vi gjør innkjøp basert på en ikke ferdig forestilling. Vi er i dialog og vurderer ulike løsninger, sier koordinator for skolesekken i Møre og Romsdal, Camilla Wiig.

– Ordningen med å vise forestillingen før innkjøp går tilbake til tida da Kultursekken i Møre og Romsdal ble etablert, før den nasjonale ordningen. Avtalene har variert, det samme har forestillingene, hvor godt de har vært tilpasset skoleelevene. Tilbakemeldingen fra skolene var ikke alltid like god, og vi valgte derfor å ha begge hendene på rattet og ta ansvaret for kvalitetssikringa. Men Teatret Vårt har jobbet veldig grundig, og situasjonen er nok en annen i dag, sier Johild Bredin, som hadde ansvar for Kultursekken fra 2007 til 2016.

Forestillinga «Romkadettene» hadde premiere på Barneteatret Vårt i 2016. Først i 2018 skal den ut på turné med Den kulturelle skolesekken. Foto: Arild Moen