Med nyervervet kunnskap om 3D-lyd og ei campingvogn utstyrt med fiffige effekter vil lederen for Teatret Vårt i Ålesund dra inn grøssersjangeren og lage en ny og helt spesiell teaterhappening for ungdom.

For det er den litt klaustrofobiske følelsen du kan få i ei trang campingvogn som egner seg så bra, mener hun.

– Opplevelsen blander din egen fantasi, ny teknologi og moderne grøsserhistorier. Nå skal vi preppe campingvogna med alt som er gøy, og sist men ikke minst, leke oss med lyd som er konstruert, men oppleves som helt naturtro, forteller Lundsholt, som selv har laget historien og lanserte ideen om pop-up teater allerede da hun var på intervju på jobben som leder for Barneteatret Vårt.

Ung jente går igjen

«En natt for mange år siden på vestkysten av Norge et sted, ble det begått en forbrytelse. Mange var mistenkte, men ingen ble siktet, ingen ble stilt for retten, ingen ble straffet. Forbrytelsen fant sted i en campingvogn. Det sies at det fortsatt spøker der ...»

Slik begynner Lundsholt fortellingen, som grøsser tradisjonen tro handler om ei ung jente. Hva skjedde med henne der inne, hva gjorde henne til et spøkelse?

– Året er satt til 1986. Det er nemlig da denne fine campingvogna ble laget, smiler Lundsholt, som egenhendig hentet den sju meter lange veteranvogna, en finsk Artic 552 og kjørte den fra Eidsbygda nord for Åndalsnes til Teatret Vårt i Molde sentrum.

– Vi måtte jo ha ei vogn med litt plass, med flere rom, som kjøkken, bad og soverom. Da får vi litt mer å spille på. Men vogna var en del større enn jeg trodde.

– Og jeg så han som solgte vogna stusset litt da jeg sa jeg aldri hadde kjørt campingvogn før, ler Lundsholt.

Skummelt realistisk

Med 3D-lyd kan man reskape verden slik vi hører den, men også legge på lyd som ikke er der og dermed lure hjernen, forteller Lundsholt.

Teknikken går ut på at man plasserer mikrofonene i ørene på et kunstig hode. At man prøver å simulere den faktiske avstanden mellom ørene, dempingen mellom ørene og refleksjonene i selve øret.

– Lytter man til slike opptak i hodetelefoner kan det bli fryktelig realistisk. Jeg skremte meg sjøl da jeg satt i Arbeideren og testet ut teknikken, forteller Lundsholt, som har blitt kurset i såkalt binaural sound både hos den anerkjente lyddesigneren Gareth Fry i London og på universitetet i York.

Nå får hun hjelp fra Teatret Vårt sin egen lydtekniker egen tekniker, Ingvar Kristensen.

Viktig med grøss

– Jeg har alltid vært opptatt av radioteater, vi hørte mye på det hjemme. Og med denne lydteknikken finnes det jo uante muligheter, sier Lundsholt, som ikke er så glad i å se grøssere lenger.

– En medieforsker jeg hørte på mente det er vanlig at ungdom har en periode der de liker å se grøss og skrekk. I tillegg til å gi et adrenalinkick er det en måte å teste ut egne grenser på, tenke litt på hvordan det ville vært om en selv var i samme situasjon.

– Og så er det en fin anledning til å skrike litt. Og ikke minst holde en du liker godt i hånda, ler Lundsholt.

Produksjonen er den del av EU-prosjektet Platform Shift+. Der samarbeider hun med folk fra Tsjekkia og Ungarn.

– 21. april reiser vi med campingvogna til Italia, der folk fra hele nettverket møtes. 5. mai skal stykket ha premiere i Tsjekkia, 7. mai i Ungarn. Så skal vogna tilbake hit. Hvor vogna dukker opp da har vi ikke bestemt. Mest sannsynlig blir det på steder der ungdom samles på fritida, sier Lundsholt.

Kunsthode: Skuespiller Elisabet Top spiller spøkelset i den nye ungdomsforestillinga til Teatret Vårt i Ålesund. Sammen med Lundsholt har hun vært i England for å bli kurset i 3D-lyd. spøkelset i ny og lydeksperimentell forestilling. Teatret Vårt avdeling barn og unge i Ålesund. «Inn i det ukjente». Teater i campingvogn. Ny lydekesperimentell forestilling. Platform Shift+. EU-prosjekt. Foto: Teatret Vårt