– Historisk sett blir Jesus regnet som den første martyr, og i dag er det IS-krigerne og muslimske aktivister som omtales som martyrer fordi de ofrer sine liv for noe de ser på som hellige kriger. I denne utstillinga undersøker vi forholdet mellom den moderne martyr og forstillingen om paradiset som motivasjon og belønning.

Kurator Tove Lande tar en kort pause før hun fortsetter:

– Hvorfor velger noen å ta sitt eget liv, og tar andre med seg i døden, for en sak de tror på? Dette er et av de sentrale spørsmålene vi stiller, og vi ønsker at verkene vi presenterer åpner for diskusjon og refleksjon blant publikum.

Det Tove Lande snakker om er utstillingen «Og jeg skal ta deg med til paradiset» som hun har laget sammen med kuratorkollega Benedikte Holen. Utstillingen som åpner i Kube i dag er kunstmuseets hovedsatsing for 2018 og blir stående ut året.

Dagsaktuelt

Med fokus på martyriet i kristendommen og islam har de lånt inn fjorten ulike verk fra kunstnere og kunstinstitusjoner i USA, Indonesia, Egypt, Libanon og flere land i Europa som på forskjellig vis tar opp et dagsaktuelt samfunnstrekk.

– Det flerreligiøse samfunn brer om seg, og dagens teknologi gjør at religiøse budskap spres raskt. Ytterpunktene mellom radikalisering, de som tyr til vold for å nå sitt mål, og sekularisering blant dem som ikke har noe forhold til religion, skaper spenninger. Dette er en utvikling og en samfunnsdebatt som angår oss alle, skyter Benedikte Holen inn.

Kuratorene understreker at hensikten med utstillingen ikke er å vise kunst som illustrerer religiøse budskap.

– Men i en tid der religiøs fundamentalisme er på frammarsj håper vi at utstillingen åpner opp for refleksjon, kritisk tenkning og forståelse for forskjellige religiøse synspunkt, sier de og viser vei mellom kunstverkene.

Kinosal

I første etasje er Andres Serranos fotografi «Piss Christ», som viser til Jesus lidelse på korset, blikkfang. I trappa på andre side av samme vegg vises en video av en selvmordsbomber. På hvert sitt vis rommer de to av utstillingens ulike tolkninger av martyrrollen.

– Og her blir martyrrollen tolket inn i en helt annen sammenheng som utenforskap, homofiles kamp, kvinnefrigjøring og andre grupper som står på for sine rettigheter, forklarer Tove Lande og viser til verket «Last supper» av Elisabeth Ohlson Wallin der transvestitter er tolket inn i et klassisk nattverdsmotiv.

I andre etasje venter blant annet en sidesal som er omgjort til kinosal med visning av tre filmer om korstogenes historie fra et arabisk perspektiv av den egyptiske kunstneren Wael Shawky. Over en hel vegg i etasjens hovedsal lyser to store reklameskilt der kunstneren Alexander Kosolapov framstiller Jesus som en vare sammen med logoene for Coca-Cola og McDonald's.

– Hvert verk har noe viktig å si i tematikken vi tar opp, så vi håper folk tar seg god tid når de besøker utstillingen, sier kuratorene mens de går til hvelvrommet i Kubes underetasje.

Der tar de på seg spesialdesigna, fargerike tøfler og lister seg inn i Elin Melbergs installasjon «Outopia (ingensteds) Eutopia (et godt sted)», som er bestilt til utstillingen «Og jeg skal ta deg med til paradiset».

– Hennes tolkning av paradis er ikke knyttet til noen bestemt religions forestilling. Her gis publikum mulighet til å tre ut av det hverdagslige og inn i noe nytt, sier kuratorene omgitt av det blanke, skinnende og åpne verket.

Jesusverk: En blanding av religion, politikk og kapitalisme i Alexander Kosolapovs verk. Foto: tilsendt
KOrsfestet: Verket «Piss Christ» av Andres Serrano som vises i Kube. Foto: tilsendt