Produsent Ingvil Giskes «Kunstneren og tyven»

På internasjonale topplister over filmer i 2020

Dokumentarfilmen «Kunstneren og tyven», regissert av Benjamin Ree og produsert av giskeværingen Ingvil Giske, er med på ei lang rekke liste over beste filmer i 2020, verden over.

Langt nede: Karl-Bertil Nordlund på sykehuset etter å ha havnet i en trafikkulykke. På veggen bak, bildet venninnen Barbora Kysilkova har malt av ham.   Foto: Benjamin Ree og Kristoffer Kumar

Kultur

Den prisbelønte norske filmen har blant annet fått plass på BBCs prestisjetunge liste, som eneste dokumentar. Washington Post, New York Times, Rolling Stone, Indiewire og Screen trekker fram den sterke fortellingen om Bertil Nordland og kunstneren som maler ham, som et høydepunkt i året som gikk.

Det gjør også den spanske regissørlegenden Pedro Almodóvar, som plukker ut «Kunstneren og tyven» som en av sine favoritter i 2020.

Filmen står også på flere beste-lister hjemme i Norge.

– Ingen norske filmer har oppnådd et tilsvarende gjennomslag blant toneangivende internasjonale kritikere, mener Kjetil Lismoen, redaktør for Rushprint og anmelder i Aftenposten, som plasserer den på topp.


Helgapraten: Sjefen for suksessfilmen

Dokumentarfilmen «Kunstneren og tyven» er sett av 27.000 bare i Norge, og har fått gjeve priser over hele verden. Det har Ingvil Giske tatt ansvar for.


Den prisbelønte dokumentarfilmen handler om Karl-Bertil Nordland, som stjeler to malerier fra atelieret til en tsjekkisk kunster bosatt i Oslo, Barbora Kysilkova. Hun ber om å få male ham, de utvikler et nært vennskap og Bertil begynner å jobbe for et rusfritt liv, med oppturer og tøffe nedturer.

Oscar-løp – Vi har en tung distributør i USA, Neon, som jobber for å få «Kunstneren og tyven» vist med tanke på Oscar-posisjonering, sier produsenten for den kritikerroste og prisbelønte dokumentarfilmen, Ingvil Giske.   Foto: Odin Jæger

Settes opp på nytt på kino


Filmen hadde kinopremiere 18. september, og er produsert av Medieoperatørene ved Ingvil Giske. Den prisbelønte filmen er så langt sett av 30.000 på norske kinoer.

I England gikk den på kinoer over hele landet, men rakk bare en uke før landet stengte ned. Filmen er også vist i Sverige, på Taiwan og New Zealand.

I Norge rakk den å bli sett av 30.000.

– Planen er at den skal settes opp igjen på kino i Oslo, så snart kinoene åpner igjen. Den skal også lanseres digitalt, og muligens på dvd, i løpet av vinteren, sier Giske.

Kvalifisert til Oscar-løp

Nå jobbes det med posisjonering foran Oscar-utdelingen i april, forteller sunnmørsprodusenten, som er superfornøyd over mottakelsen både her hjemme og internasjonalt.

– Fordi den har for mye engelskspråklig tale, kvalifiserer den ikke for deltakelse som Norges Oscar-bidrag i kategorien Beste internasjonale film. Og det tenker jeg er greit.

– Men vi har en tung distributør i USA, Neon, som også hadde fjorårets Oscar-suksess «Parasitt». Nå jobber de for å få den vist med tanke på Oscar-posisjonering, som en av 200 kvalifiserte dokumentarfilmer, sier Giske.

Glade: Regissør Benjamin Ree (f.v.), kunstneren Barbora Kysilkova og Karl-Bertil Nordland på filmpremieren i Oslo 18. september 2020.  Foto: Sigurd Moe Hetland

Beinhard konkurranse

Blant annet skal «Kunstneren og tyven» vises for medlemmene av det danske og det engelske Oscar-akademiet.

– En film kan kvalifiseres ut fra ting som deltakelse på bestemte festivaler, priser den har fått, lansering og kinovisning på bestemte kinoer. Vi har kvalifisert oss i flere av disse kategoriene.

– I år er reglene litt annerledes på grunn av koronasituasjonen, og antall dokumentarfilmer som blir kvalifisert har gått fra 170 til 200. Så konkurransen er beinhard. Jeg skal være sykt fornøyd om vi kommer med når lista skal ned til 15 kandidater i februar, sier Giske.

«Kunstneren og tyven» har fått ei lang rekke internasjonale priser. Deriblant Juryens spesialpris på Sundance Film Festival I USA, publikums hovedpris for dokumentar på London Film Festival, hovedprisen på Hongkong Film Festival, beste dokumentar på Nordisk Panorama og DocVille, Andreas-prisen på norske Amanda og prisen for beste dokumentar på Boston Online Film Critics Association.