Det vil si: En passe lite høyderedd håndverker måtte naturligvis til pers, ute på den vannrette stigen, der på loddrette vestveggen. Se bare på karen rett til høyre for akkurat disse bokstavene.

Du skal ikke stå i båten. Men å balansere på dette gangbare «stillaset» går øyensynlig helt flott.

Akk ja. Helse-, miljø og sikkerhet er ikke hva det en gang var. Og det skal vi bare være takknemlige for.

En del av karakterene på dekk og kai er i besteklær. Også ganske mange barn er med båten denne solrike dagen.

Lenger unna grafses det i grus. Anlegget har til og med en amerikansk, lett snutebil å hjelpe seg med. Den har sågar kran. Her fyker arbeidet unna på moderne, lettvint vis.

Skarpøyde med blikk for detaljer har for lengst fått øye på langevågsbåten, som dunker lystelig hjemover bak der.

Det kan godt være «Parat»-en som ildsjel og hedersprisvinner Karl Johan Skårbrevik i våre dager driver kronerulling for å overta. Måtte han lykkes.

For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten.