Ole Øystein Nybø i Ørskog Historielag kommer med denne gamle godbiten. Etter alle solemerker hensettes vi til tida rundt første verdenskrig, 1914–18 eller så.
Det hersker i alle fall materialknapphet.
Drosjer og busser tyr til gass for å kunne trille.
Hybridbiler er ikke noe nytt under solen, som vi skjønner.
– De fant nok løsninga på gassverket i Ysteneset, tror Ole Øystein.
Ikke vet vi. Men det var kanskje ikke så stritt med kjemiundervisning i småskolen før om åra? Sjåføren til venstre her er enten modig eller fullt ut fortrolig med gassens fenomen og vesen. Trygg nok til å fyre opp røkesakene sine, i det minste.
For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten. Han poserer passe kjekt oppunder den digre gassballongen på taket av sin T-317. Kollegene til høyre like avslappet, mens herren ute i bildekanten haster forbi, hånd i hånd med et barn. De brukte trolig apostlenes hester heller enn å søle vekk en formue på leieskyss.
– Vi skulle likt å vite hvem disse sjåførene er. Bildet stammer fra Gunder Refsnes, som var drosjekusk i Ålesund på denne tida, påpeker vår hjemmelsmann i Ørskog.
Refsnes er bil-slekt, ålreit. Doningen midt i har reg. nummer T-342. Overland Whippet? All hjelp mottas med stor takk.
Historien gjentar seg: I takt med stigende literpris velger enkelte i våre dager å holde sine tørste bensinere gående på flytende propan. Kanskje kommer det en Toyota Primus?