Jan Nikolaisen kommer oss i møte med hjelp til dette gilde motivet.
– Bildet fra Sankten har Jørgen Indreviks T-Ford modell 1915 midt i motivet, forteller Nikolaisen.
– Indrevik var i 1900 kusk hos vognmann Østensen. Da Østensen i 1909 kjøpte en bil av merket Darrack, ble Indrevik fører av denne.
Hilsen fra «Det nye Aalesund» – den nesten helt trefrie byen
– Det var mangel på alt under 1. verdenskrig, også bensin. I 1917 og -18 ble det derfor brukt gass. De brukte lysgass av samme type som i gatelys og komfyrer. Siden den ikke var komprimert i ballongen, rakk beholdningen på taket kun til 25-30 kilometers kjøring, peker Nikolaisen på.
– Så måtte man ned på gassverket i Ysteneset og fylle opp. Gikk man tom før, ble hest spent for bilen for å dra den til ny fylling. Førerne hadde også problem med lave grener, gatelys og så bortetter som ballongen kunne feste seg i!
Fru Elsa var av dei første
De hadde det i sannhet ikke enkelt, chauffeurene i de dage.
Veteranvennlig innstilte Kjell Thorsen i Sula finner i 1925 igjen registreringsnumrene T-317 på Øyvind Østensen og T-342 på Jørgen Indrevik. Henholdsvis Overland og Dodge.
Det kan ellers være at det vi trodde var en røkesak i sjåførkjeften bare er et rusk på negativet. Tanken streifer oss...
For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten.