Nei, det er ikke selveste «danskrullen» – den som kantra spektakulært under en prøvetur for danske reiselivsfolk.
Dette er den noe større erstatteren som ble satt inn seinere samme år – juni 1965.
Arnfinn Mauren kommer med dette diaset som onkelen Arne H. Skjong tok.
Arne døde i 2011, 91 år gammel.
Fem tiår har gått – og håret er grått
Ikke vi heller. Så dette er mer enn spesielt og tilsvarende gledelig. En sjelden godbit, rett og slett.
Denne Westland-en av type SR-N6 ligger som vi ser langt oppe på tørre Vigra-landet.
I byene la båten til ved pongtonger, mens den her, i Ørsta og på Hareid gikk et godt stykke oppover land.
– Båttypen ble kalt «hovercraft» på engelsk. Årsaken var at de første små forsøksmodellene som ble laget hadde støvsugermotorer, vet Arnfinn å fortelle.
«Vi sier visst farvel til mer enn bare båndsuset i løpet av nittitallet»
Tanken var god og teknikken fascinerende: Hendelset føk til Molde fra Ålesund på 35 minutter, med marsjfart på 55 knop.
Reisetida står seg svært godt den dag i dag, den. Men det gikk likevel galt anno dazumal: Folket ble skeptiske etter runddansen på Hessafjorden og lot være å løse billett.
På Molde fikk havaristen fort bare økenavnet «skjøgen» – fordi den la seg på ryggen med vrengt skjørt. End of story.
For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten.