Det får Sunnmørsposten bekreftet av familien, torsdag ettermiddag.

– Simon Flem Devold var et mangfoldig menneske, som setter spor etter seg. Han var en veldig dyktig journalist, flink fotograf, en trivelig fyr og et følelsesmenneske som brydde seg om folk han skrev om. Han tok parti med de svake i samfunnet, - det vitner både «Nest Siste Side», som han skapte i Sunnmørsposten, og spalta hans «På skråss» i Aftenposten om.

Det sier tidligere pressefotograf i Sunnmørsposten Roger Engvik, som i en årrekke hadde gleden av å ha Simon Flem Devold som kollega.

At Flem Devold var en folkekjær kunstner viste responsen på hans utstilling i Ålesunds kunstforening i desember 2009. Dette var hans siste offisielle opptrenden i hjembyen.

I alt ble 21 av de 24 maleriene han presenterte på utstillingen i solgt. Nå henger fargerike og fantasifulle kunstverk skapt av den avdøde journalisten, musikeren og livskunstneren i mange hjem i fødebyen. Det var lørdag 5. desember 2009 at da 80 år gamle Simon Flem Devold åpnet sin første utstilling i kunstforeninga.

Lille sal var tettpakket av folk som ville beskue kunsten og hilse på kunstneren. Under åpningen var hele 325 personer innom utstillingen, og dagen etter var 230 besøkende innom kunstforeningen.

– Mitt inntrykk er at kunstneren følte han fikk en overveldende mottakelse. Han sa at utstillingsåpningen var en av hans lykkeligste dager. Og det er ganske sterkt.

Dette sa intendant i kunstforeningen Anne Standal i etterkant av utstillingen til Simon Flem Devold. Det gode salget av hans kunst blant ålesunderne i desember 2009 kommenterte intendanten slik:

– «Det er kjempeflott. Alle ville ha et bilde av han. Jeg tror folk følte at de kjøpte en bit av personligheten hans. Simon er en mann på 80 år som ikke er redd for å sette de malingsstrøk han vil. Bildene hans er usensurerte og direkte. Det tror jeg appellerer til folk.»

Rørende

Anne Standal mottok meldingen om Simon Flem Devolds bortgang med sorg.

– Men samtidig minnes jeg Simon med glede, og er kjempeglad fordi vi fikk vist kunsten hans i kunstforeningen. Han var ikke helt frisk da det skjedde, og han var usikker på om han klare å gjennomføre utstillingen. Men det gjorde han, og nå i ettertid er det rørende at han ble så glad for mottakelsen både han og kunsten hans fikk, sier Anne Standal som også trekker fram at Simon Flem Devold fikk vist seg fram som musiker under utstillingsåpningen. Da spilte han jazzlåter sammen med barndomsvenn og pianist Kaare Halvorsen.

– Simon i et nøtteskall. Han hadde mange talent. Et utrolig fint menneske, sier Anne Standal.

- En skøyer

– Jeg ble kjent med Simon, eller Helge som han het den gangen, før jeg begynte i Sunnmørsposten. Det skjedde i 1959 da han laget et intervju med meg på «Nest Siste Side». Allerede da la jeg merke til at han tok fine portrettfoto og hadde en særegen journalistisk stil, forteller Roger Engvik som også trekker fram at Simon Flem Devold var en flink musiker, bildekunstner og ikke minst en humorist.

– Han var en skøyer, som har skapt mye moro på arbeidsplassen og i spaltene. Simon var et lekent menneske, han behold barnet i seg hele livet, sier Roger Engvik.

Tok barn på alvor

Psykolog Magne Raundalen kaller Devold «empatiens far», og sier han var banebrytende når det gjelder å ta barn på alvor.

– Barn som skrev til På skråss det første året, er kanskje i ferd med å bli besteforeldre nå. Og de som husker hvordan det var å bli hørt av en voksen som barn, tar det med seg til egne barn, sier han til Aftenposten.

Uredd

I 2012 mottok han Fritt Ords Honnør. I begrunnelsen skrev juryen at Devold «har vært uredd i sin behandling av vanskelige og kontroversielle temaer, enten det har dreid seg om sykdom og død i ung alder, homofili, psykiske problemer hos barn eller konsekvenser av voksnes skilsmisser».

Devold ble født som Helge Flem Devold i Namsos i 1929. Tre år senere flyttet familien til Ålesund, hvor han vokste opp. Han byttet navn til Simon som 40-åring etter å ha blitt med i Subud-bevegelsen.