En lampe som henger over et bord. Motivet er enkelt og moderne, men teknikken er gammel og tidkrevende. Til freskomaleriet som skal pryde Løren T-banestasjon i Oslo hentes fagfolk fra Ålesund og sand fra Standal.

– Dette er en prestisjejobb for meg. Freskomaleriet bli på hele 30 kvadratmeter, og tre tonn med sand fra Standal skal opp på stasjonsveggen. Et kjempesvært utsmykningsoppdrag!

Bent Erik Myrvoll prater og smiler om kapp med vårsola når han forteller om det unike kunstprosjektet som er under arbeid i atelieret hans i Spjelkavik. Der er bildekunstner Sverre Wyller i full gang med utprøvingen av blågrønne pigmenter på en pussflate. Den anerkjente skulptøren og tidligere professoren i maleri skal smykke ut Løren T-banestasjon.

Gedigen fresko

Blåfargene som eksperimenteres fram, skal brukes i utsmykningen «En blå stasjon». Freskomaleriet skal bli fem meter høyt og seks meter langt, og skal dekke en 30 kvadratmeter stor fondvegg i T-banestasjonen.

– Dette er det første store freskoprosjektet her til lands etter freskomaleriene i Oslo Rådhus, forteller kunstneren som har valgt å framstille en lampe som henger over et bord.

– Et enkelt motiv som jeg har jobbet med mange ganger tidligere. Motivet framstilles nærmest som et skilt for å spille på språket i den øvrige infrastrukturen i T-banestasjonen. Bord og lampe er valgt for å gi assosiasjoner om studie, konsentrasjon eller ettertanke, forteller Wyller.

Hjelp av fagfolk

Om motivet en enkelt, så har kunstneren valgt en krevende teknikk.

– Jeg er ingen freskomaler, men jeg synes det er spennende å utforske nye teknikker. For å lande dette prosjektet er jeg avhengig av hjelp av fagfolk. Bent Erik Myrvoll er fresko-eksperten. Han og hans medhjelpere i Ålesund er de som kan mest om fresko i Norge. Derfor er jeg her, sier Wyller som forteller at det var gjennom Kunstakademiet i Stockholm han fikk anbefalt Myrvoll.

Ålesunderen har tidligere studert den flere hundre år gamle murteknikken der.

Håndsikta sand

Etter at Bent Erik Myrvoll fikk fresko-oppdraget av Wyller har han brukt mye tid på å finne fram til den beste kalkpussblandingen maleriet skal lages av. Tre tonn sand har han hentet fra knuseverket på Standal, og siktet sanden for hånd. Sammen med skulptør og keramiker Leon Roald har han forsket seg fram til at pussflaten må bygges opp av sand, teglstein og linhalm. Snekker Ottar Stornes er mannen bak den spesialbygde ramma som skal bære verket.

– Et krevende oppdrag. Kalkpussblandingen vi bruker er basert på gamle italienske oppskrifter. Med fresko er det uhyre viktig at kvaliteten på murpussen er god for å unngå sprekker. Skjer det er freskoen ødelagt, mener Myrvoll.

Tidkrevende

I juni flytter freskoteamet til Oslo. Da starter arbeidet med å mure opp det 30 kvadratmeter store maleriet på stasjonsveggen.

– Vi har regnet ut at det tar 70 dager før freskoen er på plass. Tre omganger med muring og tørking må til før påføringen av fargepigment kan starte   forklarer Myrvoll som skal gjøre det meste av murjobben.

– Ja, og så antar jeg at vi klarer å male en kvadratmeter per dag. Dermed tar det en måneds tid før motivet i sine blågrønne-fargetoner er ferdig, legger Sverre Wyller til.

– En himla jobb

Fresko er ekstremt arbeidskrevende, men dette blir bra, sier Bent Erik Myrvoll som setter alt inn på å lykkes med freskoen til T-banestasjonen i Oslo.

Les flere kultursaker på Smp.no