Jeg er dritt lei av at samtlige foreldremøter på skolen handler om at eldstemann (nå førsteklassing i videregående) må «komme ut av skallet», som lærerne kaller det. Han bør hevde seg bedre. Han bør delta mer aktivt i timene. Han bør bruke stemmen sin oftere. Min påstand er at skolen konsekvent setter karakter på personlighet! De ekstroverte belønnes.

Dette fører til at våre introverte barn føler seg utilstrekkelige. År etter år presses de til å holde fremføringer for store grupper. Jeg skal innrømme at flere lærere har vært fleksible og tillatt fremføringer i mindre grupper. Uansett med den konsekvensen av at man kjenner seg som en taper. «Jeg klarer ikke det som forventes denne gangen, heller.»

Å uttrykke seg muntlig er en ferdighet som skal læres i skolen. Det betyr ikke at de skal presses til å tale foran en forsamling. Det kan være flere måter å vise at man kan uttrykke seg muntlig på. Men slik det er nå forventes det at de skal kunne prestere på et nivå som ikke er naturlig for deres personlighet.

Alle er forskjellig og skolen skal lære barna våre å være glad i seg selv som de er. Min erfaring er at det motsatte skjer. De som ikke passer inn i den ekstroverte malen straffes med dårlige karakterer. Men aller verst er det at de påføres en følelse av at noe er feil med dem!

Anne Karin Zeitz mener muntlig ferdighet ikke nødvendigvis betyr at ungdom skal presses til å tale foran en forsamling. Foto: Arkivfoto: Staale Wattø.