Konsulentene har lagt til grunn et verst tenkelig scenario for kostnadene og lagt på alle mulige usikkerhetsmarginer. I tillegg har de utelatt viktige nytteverdier for samfunnet generelt og næringslivet spesielt.

Positive effekter som verdien av overført trafikk fra vei til sjø, trygghet, verdiøkning i fiskerinæringen, næringseffekter som resultat av bedre kommunikasjon (hurtigbåtforbindelse) og økt utenlandsk turisme er ikke prissatt eller nevnt i det hele tatt.

Utfordringen er at Stad skipstunnel er et unikt og banebrytende prosjekt, og man har derfor ingen sammenlignbare prosjekter eller samfunnsøkonomiske modeller som er tilpasset en skipstunnel.

Økt skipstrafikk

Ifølge en analyse utarbeidet for Samferdselsdepartementet i 2014 vil skipstrafikken øke med 41 prosent fram mot 2040. Vestlandskysten har den mest omfattende skipstrafikken, og Stadhavet er utsatt. Et forlis på Stad vil fort få svært dramatiske konsekvenser.

Også tilfeller av akutt forurensing vil kunne bli meget alvorlige siden opprydning er vanskelig på grunn av utfordrende vær og bølgeforhold.

Verditap ikke med

Som en replikk til Hans K. Mjelva sin kommentar i BT 7. juni 2018, vil jeg si at Mjelva tar feil når han skriver at konsulentene har tatt med seg nytten Stad skipstunnel vil ha for oppdrettsnæringen.

Det som er tatt med i KS2 er kun tidsulempen for en brønnbåt eller fiskebåt, men ikke tapet av verdi på oppdrettslaksen eller fiskelasten.

Stadhavet er et kritisk passeringspunkt og ugunstige værforhold fører ofte til at fiskebåter og brønnbåter ikke kan passere Stad for å levere fangst. Det medfører færre aktuelle leveringssteder, dårligere priser og kvalitetsforringelse på fangsten.

Knytte Vestlandet sammen

En tryggere og mer effektiv seilas forbi Stad vil legge til rette for at mer gods kan transporteres sjøveien, og at man kan etablere en hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund, noe som vil knytte Vestlandet og kysten vår sammen på en helt ny måte.

Hurtigbåttrafikk og økt arbeidsmarkedsintegrering er imidlertid helt utelatt i KS2, til tross for at Vestlandsfylkene er i gang med å utrede hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund.

Konsulentene har dessuten kun beregnet nytte av hurtigbåt fra Selje til Hareid, og ikke gjort vurderinger av effekten av reiseliv, tilknytning til stamflyplass, og at det her blir knyttet sammen byer med stort potensial i form av næringsliv og befolkning i hver ende og langs ruten.

Reiseliv

Stad skipstunnel blir verdens første skipstunnel og det er stor internasjonal oppmerksomhet rundt dette prosjektet. The Guardian og CNN er noen av dem som har skrevet og publisert videoer av planene.

Skipsrederen og reiselivsgründeren Per Sævik ser store muligheter for reiselivet og Havila Kystruten sine nye skip er perfekt tilpasset størrelsen på tunnelen. Stad skipstunnel kan bli en attraksjon i verdensklasse, men økt internasjonal turisme er ikke nevnt med et ord i KS2.

Krever byggestart

Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for næringslivet langs kysten og en rekke næringslivsaktører og Vestlandsrådet har prioritert Stad skipstunnel i sitt innspill til Nasjonal transportplan.

Styringsgruppen krever at planene om bygging av Stad skipstunnel i Nasjonal transportplan blir gjennomført med byggestart senest i 2021!

Gir Feil inntrykk av tunnelen: Den siste kvalitetssikringen (KS2) av Stad skipstunnel gir et helt feil bilde av hva tunnelen vil bety for samfunnet, mener artikkelfo rfatteren. Illustrasjon: Kystverket.