Det er interessant å sammenligne Frank Sve sitt siste leserinnlegg om Møreaksen med det som Harald Tom Nesvik og Helge Orten skrev i et felles innlegg 7. mars i fjor i forbindelse med at Nasjonal Transportplan ble lagt fram. Harald Tom Nesvik var da parlamentarisk leder for Frp. Helge Orten var og er stortingsrepresentant for Høyre, nå også leder i Transportkomiteen.

Frank Sve skriver: «det er nokon her i fylket som innbiller seg at Møreaksen kan kome om nokre få år, 2022 er nemnt, som sjølvsagt ikkje er realistisk»

Nesvik og Orten skriver: «Det blir lagt inn 6 mrd. i statlige midler i andre halvdel av NTP, og 2 mrd. i bompenger» til Møreaksen. «Det blir samtidig åpnet for at uttaket kan starte allerede i første halvdel av NTP, noe som betyr mulig oppstart i 2022–2023. Det er en klar prioritering av Møreaksen og ferjefri forbindelse mellom Molde og Ålesund».

Sve: «Heldigvis skal dagens Nasjonale transportplan som også omfattar kryssing av Romsdalsfjorden rullerast i 2021. Like mykje heldigvis er det at det er innbyggjarane her i fylket som sørger for utfallet av dette, gjennom vala som kjem i 2019 og 2021»

Nesvik/Orten: «Vi merker oss at noen ønsker å skape usikkerhet om statlige bevilgninger i andre halvdel av NTP. Det er det ingen grunn til. Vi ønsker å skape økt forutsigbarhet om samferdselsinvesteringene i årene som kommer. Derfor har vi utvidet NTP perioden til 12 år. Når H, Frp, KrF og V setter av et betydelig beløp til Møreaksen, er det mer enn en oppstartsbevilgning. Det er en klar prioritering som forplikter og som disse partiene vil følge opp i neste rullering av NTP».

Sve: «Med andre ord, så er Møreaksen «milevis» ifrå snarleg oppstart, og verken skal eller kan «snike i køen» her i fylket innan prioriterte samferdselsprosjekt». «Korleis i all verda kan nokon drøyme om at nokon eller alle av disse prosjekta vert skubba ut i tid, for at Møreaksen kan få «snike i køen»? Kva prosjekt som eg har vist til som faktisk står i NTP i 2018-2023, har ein tenkt å fjerne til fordel av Møreaksen»

Nesvik/Orten: «Noen mener at dette vil gå på bekostning av andre prosjekter i Møre og Romsdal. Det gjør det ikke. Vi legger nå opp til gjennomføring av E39 Betna-Stormyra og E136 Romsdalen tidlig i NTP-perioden. Viktige flaskehalser blir altså løst samtidig som vi evner å prioritere Møreaksen. Midler til de store fjordkryssingsprosjektene er ikke en intern kamp i Møre og Romsdal, men en kamp for å få store og viktige nasjonale investeringer til Møre og Romsdal.»

Møreaksen er klar for bygging. Statsministeren og regjeringen er helt tydelig på at traseen er valgt. Stortinget åpner for byggestart i 2022–2023. Da er tiden inne for gjennomføring, ikke utredninger. Det tar allerede flere tiår å planlegge veiprosjekter her til lands. Flytebruer passer i noen prosjekter, tunneler i andre prosjekter. Å krysse Romsdalsfjorden med tunnel er en meget god og rimelig løsning.

F.eks. har den 5 km lange brua i Hordaland, som Frank Sve viser til, per i dag en kostnad på kr 3,2 milliarder pr. km. Med 5 km flytebru på Romsdalsfjorden kommer man da bare halvveis over fjorden til kr 16 milliarder. Til sammenligning koster hele fjordkryssingen via Møreaksen kr 14,4 milliarder.