For «Syklist i egen by» er ingen vitenskapelig undersøkelse. Det har vi alltid vært åpne om. Samtidig er det uproblematisk å legge fram holdningene til utvalgte «superbrukere», selv om Gunnar Herfjord i et innlegg i Sunnmørsposten uttrykker noe annet.

Vi påstår ikke at de sju respondentene Herfjord viser til, utgjør et representativt utvalg av Ålesunds befolkning. Men det er udiskutabelt at disse sju har akkurat de holdningene som undersøkelsen presenterer. Av den grunn får vi også henvendelser fra forsknings- og konsulentmiljøer som ønsker å studere holdningene til syklistene rundt om i landet.

Lik behandling

Det er bra at Herfjord ønsker å diskutere Ålesunds sykkeltilrettelegging i lys av undersøkelsen. Jeg kan opplyse at Ålesund i 2010 hadde 27 respondenter. Siden har antallet vært gradvis fallende. Ålesund er imidlertid ikke aleine om å ha få respondenter. Undersøkelsen, som omfatter svar fra i alt 1773 av Syklistenes Landsforenings medlemmer, gjennomføres likt for alle byene, og Ålesund får ingen særbehandling.

Naturlig nok er det i de største byene vi har flest medlemmer, og dermed får vi også flest svar derfra. For sammenligningens skyld har vi forsøkt å stille de samme spørsmålene siden 2008.

Ønsker, erfaringer og følelser

Herfjord trekker fram «synsing og føleri til sju personer» som problematisk. Dette må vi si oss uenig i. For er det noe som viser seg å være viktig når myndighetene skal tilrettelegge for publikum, er det jo nettopp brukernes ønsker, erfaringer og følelser.

En av de største utfordringene for å få flere til å sykle, er at for mange føler seg utrygge. Ser myndighetene bort fra brukerperspektiver, vil de ende med å tilrettelegge på en måte som brukerne ikke ønsker.

Det betyr imidlertid ikke at objektive indikatorer ikke er viktige. Som et ledd i å gi noe bedre grunnlag for undersøkelsen, valgte vi derfor å innhente objektive indikatorer for de ti beste byene i brukerundersøkelsen. Og på mange områder ser vi at respondentenes tilbakemeldinger stemmer godt overens med de objektive kriteriene.

Profesjonell holdning

Herfjord er bekymret for at vår undersøkelse er en del av kommunens politikk. Vi skal ikke mene så mye om dette utover det vi erfarte da vi besøkte kommunen i fjor. Byplanleggerne vi møtte, hadde en profesjonell og helhetlig tilnærming til transportutfordringene i Ålesund. Og denne tilnærmingen kjenner vi igjen fra andre byer som har kommet lenger i tilretteleggingen for syklister enn Ålesund.

Denne måten å jobbe på håper vi vil medføre bedre tilrettelegging for syklistene i Ålesund i årene som kommer. For det er ikke til å stikke under stol: Spør enhver sykkelplanlegger i Norge som har besøkt Ålesund, denne byen har vesentlige mangler i sykkeltilretteleggingen.

Og ønsker Ålesund kommune ikke å havne nederst igjen, så er det fullt mulig å gjøre noe med det. Og kanskje kan Herfjord og andre som er engasjert i sykkeltilrettelegging, være en pådriver i dette arbeidet? Vi vil i hvert fall gjerne inviterer både ham og andre til å etablere et lokallag av Syklistenes Landsforening i Ålesund. Ta gjerne kontakt direkte med undertegnede.