I Sunnmørsposten nylig kunne vi lese at alle Tafjords kunder nå må bytte TV-leverandør, fra Altibox til Get, og at alle de 21.000 kundene til Tafjord må bytte TV-boks. Stemmer det? Svaret er nei. TV-kundene har en rekke alternativer. Tafjord kan ikke tvinge noen til å ta imot nye bokser. Hvorfor leser vi da at Tafjord-kunder må bytte boks? Svaret er at Tafjord har inngått en monopol-avtale med en enkelt leverandør, og ønsker tilsynelatende ikke konkurranse blant TV-tilbydere i sitt nett.

Moderne TV-kunder vil også spørre seg hvorfor man trenger en egen tv-boks fra et av disse selskapene. Strømmetjenester over internett er som skapt for Tafjords fibernett, og det er naturlig at disse kundene sjekker strømmetilbudet når de nå mister tilgangen til Altibox. Med en strømmetjeneste trenger man verken ny boks eller ny fjernkontroll. Kunder med smart-TV, Apple-TV eller en Chromecast-pinne kan bruke dette utstyret.

I høst lanserte vi strømmetjenesten Strim, et historisk samarbeidsprosjekt i TV-bransjen. Strim skal utvikles til å bli en Vipps for TV-bransjen: En liten utfordrer som samler aktørene i bransjen, frikobler seg fra etablerte teknologier og lanserer TV-tjenester med etablerte TV-kanaler som TV 2 og TVNorge samt film- og serietjenester som HBO Nordic. Uansett hva du velger, så er det du som kunde som bør være TV-sjefen og det er TV-frihet som gjelder.

Rune Frøysa Åsprang Strim-sjef og Produktdirektør i RiksTV