Vedtaket synes gjort uten langsiktig og «grønn» planlegging når det gjelder miljø og byutvikling i et voksende bysentrum.

For middels spreke folk er det gangavstand fra Steinvågbrua til Kremmergaarden, og kanskje til Ysteneset. Dette er også et forholdsvis lite område der det er greit å sykle, og der det bør være mulig å tilby nokså hyppige bussavganger. En «grønn» satsing på Aspøya skal selvfølgelig gjøres slik at det fortsatt er mulig å ha bil, men som en del av Ålesund sentrum bør dette likevel ikke være et område der det tilrettelegges for mer biltrafikk.

En framtidsrettet byplan bør omregulere de få gjenværende industriområdene på Aspøya til bolig- og næringsområder. Fjordlaks og øvrig industri må vekk fra det nye, større sentrum. De kan eventuelt tilbys tomt på Hessa eller i indre bydel. Hele Aspøya må inn i en ny, progressiv sentrumsplan for Ålesund, og det må tilrettelegges for etablering av differensiert næringsvirksomhet (butikker/studioer/kafeer) langs Nedre Strandgate, Ivar Aasens gate og Steinvågvegen.

Det er Hessa som trenger tunnel, ikke Aspøya. Flytt derfor tunnelinnslaget dit og legg det utenfor tett bebygde områder. Det vil også bidra til at Hessa og Skarbøvika blir en mer attraktiv bydel fordi det gjør transport enklere for Hessa-folket og bedriftene i bydelen.

Brosundtunnelen er et stort og kostbart prosjekt: Tenk alternativt, tenk grønt og tenk for framtida! Etter kommunesammenslåinga vil Ålesund trenge et større, levende sentrum. Det nye Ålesund sentrum, definert fra Steinvågbrua til Ysteneset, klarer seg fint med dagens infrastruktur og veier, særlig dersom de suppleres med tilrettelegging for sykkel og buss. Sentrum trenger ikke en ny trafikkpropp og stampende trafikk som bare er flyttet noen hundre meter lenger vekk fra der problemet er i dag.

Det er å tenke for framtida.