Det faktum at både eksporten fra Møre og Romsdal og antall reisende på Ålesund Lufthavn Vigra (heretter Vigra) øker i 2018, viser at vår samhandling med verden er større -og viktigere enn noen gang.

Verdiene som skapes i regionen er av stor betydning for handelen med verden – og dette viser at god kommunikasjon med resten av verden er avgjørende for videre vekst og utvikling i regionen vår.

Vi mennesker blir fort fanget i «the hedonic treadmill». Vi tilpasser oss forbedringer og tenker at slik har det vel alltid vært. Og slik tror vi det vil fortsette å være. Dermed kan vi fort ta for gitt goder og forbedringer – og glemme å kjempe videre for utviklingen av regionen.

Møre og Romsdal er det største eksportfylket i 2018 målt i eksport per innbygger og per sysselsatt i privat sektor. Tall fra Menon viser at eksporten fra fylket trolig bikket 70 milliarder kroner i 2018, noe som er mer enn i toppåret 2015.

Det er ikke bare på eksportsiden man kan skimte rekorder i 2018 her i fylket. Vigra leverte et rekordår med 1.120.639 reisende, mot 1.103.574, som var den tidligere rekorden fra 2014.

Et kjapt tilbakeblikk viser at i 2005 var SAS eneste aktør som hadde regulær rutetrafikk på Vigra. De tilbød forbindelser til Oslo, Bergen og Trondheim. Flyplassen hadde ingen utenlandsruter, foruten charter i sommersesongen.

Av de 643.000 passasjerene som reiste i 2005 var 41.000 charterturister og flyplassen hadde verken ankomst- eller avgangshall for håndtering av utenlandspassasjerer.

Aktører innen næringsliv og kommune så behovet for å utvikle flyplassen videre. Det ble derfor i 2005 opprettet et «Utviklingsforum for Ålesund Lufthavn» ledet av forretningsmannen Bjarne Haagensen.

Ved etableringen ble det valgt ut fem områder forumet ønsket å fokusere på: Forbedre rutetilbudet, etablere en direkterute til utlandet, fjerne radiomasta, forbedre tilbringertjenesten til/fra lufthavna samt være en pådriver overfor Avinor for å utvikle infrastrukturen på lufthavna.

I den første tiden etter etableringen var hovedfokuset å få starta opp en direkterute til utlandet – samt å få Norwegian til å opprette en konkurrerende rute til SAS sitt monopol på strekningen Ålesund- Oslo.

Begge målene ble en realitet. 1. juni 2007 starta SAS opp ruten Ålesund–London 2 ganger i uken, og i august 2008 etablerte Norwegian et rutetilbud på strekningen Ålesund–Oslo.

Våren 2008 starta SAS direkterute til København og airBaltic starta å fly Ålesund–Riga.

Det største løftet kom imidlertid i 2013 når KLM starta opp med to daglige avganger til Amsterdam, omtrent samtidig som Wizz Air starta å fly til både Gdansk i Polen og Vilnius i Litauen.

Den 240 meter høye radiomasta, som var til hinder for både innflygings -og utflygings-fasen til lufthavnen, ble revet i 2011. Med utviklingsforumet som pådriver har Avinor i denne tiden gjennomført en rekke utbygginger.

I 2007 ble det åpnet en ny egen ankomsthall for utenlandspassasjerer og i 2009 ble den nye avgangshallen for utland åpnet i 2. etasje i terminalbygget. I 2015 ble det foretatt en ny stor utvidelse og ombygging av avgangshall innland.

Når det gjelder tilbringertjenesten til flyplassen har utviklingsforumet vært en pådriver overfor fylkeskommunen både når det gjelder flybusstilbudet til Vigra, samt hurtigbåttilbudet mellom Hareid og Valderøya med tilhørende busskorrespondanse til/fra flyplassen.

Dette tilbudet er vesentlig bedre i dag enn i 2005, men har fortsatt et stort forbedringspotensial.

Utviklingsforumet, som ble etablert i 2005, har bestått av engasjerte medlemmer som har sett viktigheten og verdien for regionen av en velutvikla flyplass i vekst. Tor Hånde har vært Avinors representant i forumet, noe som har vært en viktig døråpner overfor flyselskaper og næringsliv.

Næringsforeningen–Ålesundregionen har i hele denne perioden stått for den daglige drifta av forumet.

Når man ser tilbake på utviklingen ved Ålesund Lufthavn Vigra siden 2005, kan vi slå fast at forumet har vært en suksess. Det å samle det offentlige, næringslivet og Avinor sine interesser i et og samme rom har gitt resultater.

Men det betyr ikke at man kan sette seg rolig tilbake og nyte sitt otium.

Vi kan ikke ta utviklingen av Vigra for gitt – nå er det tid for at ballen kastes videre.

Høsten 2018 gikk 16 kommuner og 24 private bedrifter sammen og etablerte selskapet Utviklingsforum for Ålesund lufthavn Vigra AS.

Denne satsingen viser at flyplassen anses som en kritisk suksessfaktor i arbeidet med å videreutvikle Sunnmøre som en attraktiv bo- og arbeidsregion.

Det er derfor viktig at vi som region bruker de tilbudene som fins–eksempelvis direkterutene og rutene til knutepunkt i Europa.

Det har tidligere vært utført et godt stykke arbeid fra tidligere medlemmer i ledelsen av flyplassforumet – det viser historien.

Dette viktige arbeidet må videreføres og opptrappes i det nye selskapet dersom vi skal beholde flyplassens nåværende posisjon og utvide denne til beste for næringsliv og befolkningen.

Av de viktigste sakene å jobbe med fremover kan være fortsatt å utvikle rutetilbudet og ikke minst sørge for at vi beholder de rutene vi har i dag.

Tilbringertjenesten er et ømt punkt fortsatt–denne kan forbedres betydelig. Det nye forumet må også samarbeide med Avinor slik at flyplassen tilpasser seg den fremtiden som kommer.

Nå nytter det ikke å sove i timen–en positiv og fremadrettet utvikling for flyplassen kommer ikke av seg selv!