«Vil du betale en månedslønn i bompenger?»

Pakke: Bompenger skal bedre trafikkforholdene i Ålesund, blant annet på Lerstadvegen. Geir Stenseth mener det blir for stor belastning på bilistene.  Foto: Staale Wattø

Innleggsforfatter: Geir Stenseth (Frp).  Foto: Staale Wattø

Meninger

Nå har Vegvesenet sluppet katta ut av sekken. Bypakken som bystyret får til behandling 6. juni er kommet opp i 6,9 milliarder kroner. 6 900 000 000,00 hvorav 5 000 000 000,00 skal betales i bompenger i løpet av 15 år. Det blir 333 millioner kroner per år. Det er helt Gali Mathias!

13 bomstasjoner skal kreve inn mellom 30 og 40 kroner per passering. Det blir rushtidsavgift morgen og kveld. Det bes om en blankofullmakt til å opprette flere bomstasjoner om en ser at trafikkmønsteret endrer seg. Det betyr bom for Ellingsøya og Giske. Det skal innføres parkeringsrestriksjoner og målet er nullvekst i trafikk.

En kan da spørre seg hva en skal med flere kjørebaner inn til sentrum, når det skal bli vanskeligere å parkere. Bompenger er usosialt, de som har godt med penger bryr seg ikke. Barnefamilier i etableringsfasen får kjenne svien. Når innbyggernes bevegelsesfrihet blir avgiftsbelagt, er samfunnet på ville veier.


Det første vedtaket om bompenger i Ålesund ble vedtatt av bystyret i 2011. Siden da har bompengeforkjemperne rotet det til gang på gang. Da den første bypakken ble vedtatt i 2014, foreslo Fremskrittspartiet å droppe hele pakken, og heller sette i gang med å bygge Lerstadvegen som eget prosjekt. Hadde det blitt vedtatt så hadde Lerstadvegen vært nærmest ferdig i dag.

Men nei, arrogante politikere med null forståelse for folks hverdag, har i en massesuggesjon prediket mantraet, bompenger, bompenger! Likevel har innbyggerne stemt på disse politikerne, uforståelig.

Bypakken på kr. 4,2 milliard som ble vedtatt i 2014, ble returnert av samferdselsdepartementet med beskjed om å at den måtte reduseres, og bli mer rettferdig. Svaret fra vegvesenet er en ny bypakke på 6,9 milliarder kroner! Det er helt uforståelig. Det kan virke som vegvesenet med tilhold på Molde ønsker å sabotere all veibygging i Ålesund.

Kommentar

Bomskudd om bomstasjoner

Alle vegbommer rives og vegbygging og kollektivsatsing betales over skatteseddelen. Det er det nye folkekravet. Fint det for Oslo, Bergen og Stavanger som dermed får t-banetunnel, bybane og bussveg betalt av sunnmøringer, hedmarkinger og finnmarkinger.


Det blåser en proteststorm over landet, folk er innmari lei bompengeprosjekter uten magemål. Regjeringen skal ha krisemøte. Samferdselsministeren sier at bompengeandelen må reduseres. Inntektssvikt skal gå på bekostning av annen finansiering enn bompenger, og det blir ikke tillatt å øke takstene.

Det er med dette bakteppet bypakken til nærmere 7 milliarder kroner presenteres. En sum som like gjerne kan bli 10 milliarder, eller mer.

Flertallspartiene i Ålesund får bare fortsette å rote det til, for en ting er jeg ganske sikker på, og det er at Monster-bypakken kommer i retur fra samferdselsdepartementet, med beskjed om at den må krympes.

Fremskrittspartiet er garantist for gravlegging av bypakken. Bompengevalget er 9. september.

Geir A. Stenseth
Fremskrittspartiet

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.


Måling: Anti-bompengelisten størst i Bergen

Folkeaksjonen nei til mer bompenger er Bergens største parti. Hver fjerde bergenser ville stemt på det hvis det var valg i dag, viser en fersk meningsmåling.



LO: – Rike bør betale mer enn fattige i bommen

LO vil ha utredet en ordning der lønn, kilometerteller og ditt bosted skal bestemme hvor mye du betaler i bompenger.