En faglig trygg lærer er i stand til å velge metode, variere og videreutvikle pedagogiske opplegg tilpasset hver elev. En god lærer kan faget sitt og har formell forskningsbasert fordypning i fagene. Med pedagogisk utdanning vet lærerne hvordan undervisningen må være, og hva man må ta hensyn til for at elevenes læring og utvikling skal bli best mulig.

Bare undervisning gitt av lærer med godkjent faglig og pedagogisk utdanning er undervisning. Opplæringsloven er klar på hvilken kompetanse som kreves.

Hver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler både faglig og pedagogisk utdanning og derfor ikke er lærere. Likevel kan de få den særlig ansvarsfulle oppgaven som kontaktlærer, de setter karakterer og gir spesialundervisning.

Statistikken viser at det er altfor lett å sette inn ukvalifiserte i undervisningen. Enten for å spare penger, eller for at man ikke anstrenger seg nok for å få tak i en kvalifisert lærer.

Kostratallene viser at i nåværende Ålesund kommune er bare 83 % av lærerne kvalifisert etter opplæringsloven.

Det vil si at 17 % ikke er kvalifisert. Over halvparten av disse har ikke høyere utdanning enn videregående skole.

I nye Ålesund kommune vil kun 82 % av lærerne ha godkjent utdanning. Tallene er alarmerende, og det kreves politisk vilje for å endre på dette. Det må være en prioritert oppgave å rekruttere og beholde nok kvalifiserte lærere til alle skolene i den nye kommunen.

Retten til undervisning betyr retten til en kvalifisert lærer. Å satse på skolen er å satse på elevene og på læreren.

Utdanningsforbundets forventninger til politikerne i nye Ålesund kommune er at de sikrer alle elever i kommunen rett til en kvalifisert lærer alle timer, hele dagen, gjennom hele utdanningsløpet.