La oss begynne med det desidert viktigste og altoverskyggende problemet: Befolkningseksplosjonen. Vi er allerede et par milliarder for mange, og økningen akselererer med skremmende fart. Solberg sa i sin nyttårstale at nordmenn må få flere barn. Det finnes nok av barn i verden nordmenn kan ta seg av.

FN må være stedet for en verdensomfattende aksjon, og her trengs det kraftig lut til. Kina har vist at det går an å gjøre ganske mye. For våre ungdomspolitikere som er opptatt av miljø må dette være midt i blinken. Det er jo de som må ta ansvar.

La oss så ta skipsfarten. Båtene som er i internasjonalt farvann, og for det meste i nasjonalt farvann, fyrer med tungolje. Dette er det verste og billigste som kan brukes. Den slipper ut blant annet svære mengder CO₂ og svovel. Her er det snakk om titalls ganger hele verdens bilpark. Skipsfarten er det lett å gjøre noe med. La meg ta et par eksempler. Vi trenger ikke den enorme krustrafikken. Her kan ikke hybrid gjøre store forskjellen bortsett fra lokalmiljøet. Et globalt påbud om bruk av renere drivstoff må raskt på plass samtidig med sterk reduksjon av denne trafikken. Den ødelegger også i betydelig grad lokalmiljøet.

Vi trenger heller ikke å frakte fisken vi fanger langs norskekysten til Kina for å få den fylt med kjemikalier for så å frakte den tilbake, bare for at noen skal tjene mer penger. De som spiser denne fisken får økt risikoen for kreft på grunn av kjemikaliene.

Når vi snakker om forurensning som skaper global oppvarming, snakker vi om vår felles klode. Vi snakker ikke om miljøet i Oslo eller Bergen. (Lokalmiljøet er selvfølgelig viktig for dem som bor der). Det er det globale miljøet som er katastrofen.

Regjeringen har brukt atskillige millioner på skattefritak på Teslaer for at de rike skal spare en halv million i skatt. I tillegg har vi fått skattefritak for elbiler mange av oss kan kjøpe. I dag utgjør elbil-parken 7–8 % av vår bilpark. En elbil forurenser dobbelt så mye under produksjon som en fossil bil. En elbil må derfor kjøre vel 150.000 km før den forurenser mindre enn en vanlig diselbil. Gevinsten er altså negativ.

Den svære økningen av strømforbruket er heller ikke forurensningsfritt.

Hva så med flyskam. Flytrafikken utgjør 6–7 % av verdens forurensning. De som burde skamme seg er de som flyr fisk fra Norge til store deler av verden. Dette er flyskam.

Vår olje og gass kan fases ut når vi har funnet gode alternativer. Pr. i dag har vi ingen revolusjonerende alternativer. Det er bruken av olje og gass som kan gjøres noe med nå, og en del kan gjøres raskt. Vi kan fjerne det vi ikke har bruk for, f.eks. leketøy som vannskuter og snøskuter. Vi kan stoppe utbygging av unødvendige motorveier, og bruke pengene på vedlikehold og utbedring på vårt eksisterende veinett. Vi har også bruk for pengene til å bygge ut jernbane nordover og vestover. Da kan vi blant annet overføre betydelige mengder gods fra trailere til jernbane. Vi må kunne bruke den eksisterende bilparken vår, som for det meste har et lavt forurensningsnivå, og altså helt på høyde med elbilen, uten å bli brukt som melkeku av Siv Jensen. Folk utover i landet er avhengige av bilen.

Den liberale markedsøkonomien som verden omfavner sette en effektiv stopper for å gjøre noe som monner med vår globale forurensning/oppvarming. Kanskje Trump’s proteksjonisme kan hjelpe litt, men det må en kjempedugnad til fra hele verden. Norske politikere har foreløpig ikke gjort noe for å bremse den globale oppvarmingen.