Møreaksen vil bidra til å bygge en større og mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion mellom de tettest befolkede områdene i Møre og Romsdal. Dette er en av hovedårsakene til at regionrådene i Romsdal og på Sunnmøre, sammen med blant annet NHO, Norsk Industri og store næringsfora i regionen, har engasjert seg sterkt i arbeidet for å få realisert Møreaksen i tråd Stortingets vedtak.

Molde-Vestnes er fylkets mest trafikkerte ferjesamband. Når en først skal avløse dette med en etterlengtet døgnåpen vegforbindelse, er Romsdal Regionråd (ROR) opptatt av at en velger den korteste og raskeste forbindelsen – for folk flest.

Det viktigste er at en holder fast ved den ytre traseen, og samtidig kommer raskt i gang med byggingen. I tillegg til at dette er den raskeste forbindelsen mellom Sunnmøre og Romsdal, gir den en stor bonuseffekt ved at et betydelig næringsliv og om lag 4.500 innbyggere i Midsund og Aukra blir landfast. Dette styrker også økonomien for Møreaksen.

Ferjefri E39 handler altså om langt mer enn en ferjefri stamveg mellom Kristiansand og Trondheim. Et samlet ROR ønsker ingen «timeout» i utviklingen av fylket vårt. Vi arbeider for realisering av den raskeste forbindelsen for folk flest mellom Sunnmøre og Romsdal i tråd med Nasjonal Transportplan.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!