De siste dagene har det vært stille fra HMR etter at Kvernmo konstaterte at planer følges, og at det skal bli minst det nødvendige økonomiske overskuddet som han har fått bestilling på.

For de av oss som er avhengige av et godt sykehustilbud, er det viktig å ha tillit til tjenestene vi tilbys. Det var et godt signal vi fikk fra legene ved hjerteavdelinga i den forbindelse.

Traaseth har ledet store omstillinger i både offentlig og privat sektor og konkluderer med at en ikke kan tenke på samme måte i de to sektorene.

Styreleder i HMR (Theodorsen) kommer fra Statoil og i styremøtet 25.9 sammenlignet han styring i helsesammenheng med konsekvensen av prisdiskusjoner mellom Statoil og leverandører sine ingeniører.

Styret kommer mellom MENNESKER med behov for hjelp og de operative avdelingene (ansatte)?

I privat sektor kan en bruke metoder i sakprosaframstilling. Dvs «bang, bang, bang, sånn skal det være. Følg oppskriften. Bunnlinja i regnskapet er bestemmende».

I hennes arbeid med omstrukturering i Innovasjon Norge måtte skjønnlitterære metoder brukes. Oppsummert sier hun (fritt sitert): «Det tar lengre tid å lese en god roman enn en oppskriftsbok. Karakterene har en historie med seg. Omstrukturering i offentlig sektor tar lang tid og bygger på relasjoner i langt større grad enn en kan gjøre i det private».

Dette er gode ord som absolutt bør sendes til styret og daglig ledelse i HMR. Måten styret og Kvernmo kjører dette prosjektet på gir svekket tillit til tjenestene vi har krav på eller som er bra for samfunnet.

Spesielt når avdelinger har en samfunnsøkonomi få offentlige enheter kan vise til.

Håper at styret ser oppover i systemet og utnytter muligheter der i minst like stor grad som de angriper sin egen organisasjon.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!