Tirsdag den 22. oktober 2019 presenterte den nyutnevnte regionvegsjefen for Statens vegvesen region midt, Kjetil Strand, i et innlegg med tittelen «Trafikale virkninger av høyfrekvent ferjetilbud og ferjefrie forbindelser.», hovedtrekkene fra en rapport som Transportøkonomisk Institutt TØI har gjennomført for Vegdirektoratet som del av Vegdirektoratets innspill til prosessen med Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2022–2033.

Presentasjonen skjedde på Teknologidagene i regi av Statens vegvesen i Trondheim.

Oppsummert kan hovedtrekkene i rapporten kan sies å være:

* Det blir liten trafikal vekst på fjordkryssingene på E39 selv med et høyfrekvent ferjetilbud. Maksimal trafikal effekt nås allerede ved 15 min frekvens. Hyppigere enn 15 min frekvens gir ikke mer trafikk, men vesentlig økte kostnader.

* Utbedret veg mellom fjordene gir en liten tilleggseffekt til 15 min ferjefrekvens, men er viktig særlig for trafikksikkerhet, skredsikring og framkommelighet.

* Gratis ferje gjør at flere reiser, og et slikt tiltak gir minst like stor effekt som økt frekvens, men likevel langt mindre effekt enn å gjøre fjorden døgnåpen og ferjefri.

Det som jeg finner besynderlig når jeg leser Sunnmørsposten dekning av rapporten er at verken Sunnmørsposten eller de tilstedeværende politikerne/fagmyndighetene finner rom for å påpeke/kommentere et meget viktig funn i TØI sin rapport;

Det faktum at av alle fjordkryssingene på E39 så er det Hafast som har størst potensial for høy trafikkvekst målt i ÅDT (Årsdøgnstrafikk). (Rogfast unntatt.).

I tillegg vil altså en døgnåpen ferjefri forbindelse mellom Hareid og Sula medføre at bo- og arbeidsmarkedet i regionen blir utvidet og enda tettere integrert. Dette fører til en forventet enorm trafikkvekst over Hafast.

Foto: KJELL SANDLI

Dette burde Sunnmørsposten ha oppdaget når rapporten fra TØI ble presentert. Både fordi tallene er så tydelige og fordi dette er en gla'sak for alle som har tro på at en døgnåpen ferjefri forbindelse over Sulafjorden vil gjøre regionen mer robust og mer attraktiv – både for folk og næringsliv.

Stortingspolitikere og fagmyndigheter har ved flere ganger påpekt at de vil satse på fjordkryssinger som gir størst samfunnsøkonomisk nytte og som best bygger robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!