De fikk en vekker i Bergen når et over 100 år gammelt vannrør sprang lekk. Konsekvensen utover evakuering av hus, var at trafikken fra nord ble lammet, og årsaken at vegen som ble stengt er eneste nordlige innfartsveg til byen. Skjebnen var lunefull denne sene novemberdagen.

Bergen er ikke alene om manglende vedlikehold av gamle vannrør. Hovedproblemet denne gang, var at den store trafikken inn til byen fra nord ble rammet totalt, ettersom E39 er eneste alternativ dersom vi ser bort fra omveger med ekstreme lengder. På våre kanter har vi opplevd lignende når ferjestreiker har gjort vegen lang mellom søre og nordre Sunnmøre.

At vannrør eller annet kan ramme ålesundområdet hardt er mulig, og det er utallige eksempler i hvor vegstenging kan skape kaos. Noen områder skiller seg ut, og Aspøya/Hessa er gode eksempler blant flere. Men, la oss fokusere på et område hvor det finnes en konkret løsning.

Ålesund er Norges 10. største tettsted. Det spesielle er at Sula er del av tettstedet, mens deler av dagens Ålesund ikke er det. At Sula har eget rådhus og egen ordfører er ikke relevant i slike måltall, og dette illustrerer den tette alliansen mellom de to kommunene. Byggverket som binder de sammen er Vegsundbrua, og det er i dette området vi er mest sårbare trafikkmessig.

Flere har pekt på denne sårbarheten knyttet til brann og annen redning av hus og folk. Sula er folkerik med knappe 10000 innbyggere, og det forsterkes kraftig trafikkmessig ettersom øya også har 2 store ferjesamband fra ytre og indre del av søre Sunnmøre, samt deler av Nordfjord. Trafikk fra 50000 mennesker ledes over Sula til Vegsundbrua – det eneste alternativet videre pr. bil.

En hendelse som bilbrann, større trafikkulykke eller annet på den ca. 3 km lange strekningen mellom avkjørslene ved Eidsnes og Vegsund vil skape totalt kaos. Det finnes imidlertid en løsning for sårbarheten. Borgundfjordtunnelen er et prosjekt som omfatter tunnel/veg fra Eikrem til Vedde ved Langevåg, og undersjøisk tunnel videre til Gåseid i Ålesund.

At denne alternative vegen har andre plussider må også nevnes. Trafikken spres og gjør firefelts motorveg til minst 3 mrd. mellom Breivika og Vegsund overflødig. Sula, vestre del av Ålesund og Giske kommer nærmere og utallige reiser blir mer enn halvert i lengde og tid. Bra for bo- og arbeidsmarkedet, bra økonomisk for folk og bedrifter, og bra for kollektiv trafikk og miljøet.

De som leter etter smarte løsninger for vårt smarte tettsted bør snarest ta praten med dem som står bak prosjektet. Oppfordringen går også til lokale politikere og andre som burde engasjere seg. Det kan være sårbart å la være.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!