Vi driver et lite forlag som utgir turbøker/guider. Når boken dekker en by, som med Turbok for Ålesund, er alt greit. Da ordner vi frakt selv. Men når boken skal selges over hele Norge, som for vår nye turbok for Gran Canaria, er vi avhengig av Posten. Det er ikke så greit.

Vi sendte en pakke til en bokhandel på Sunndalsøra. Navn på bokhandleren var riktig, navn på kjøpesenteret var riktig, adressen var riktig, og, så vidt jeg vet er det bare én bokhandel på Sunndalsøra, likevel kom pakken i retur med ukjent adresse!

Kommunesammenslåing skaper også problemer. Med denne har mange fått nye adresser. Istedenfor å levere til gammel adresse sender Posten pakken i retur. Vi forstår at på et eller annet tidspunkt må en gjøre det, men siden det kan ta tid fra bestilling til levering bør det være mulig å bruke den gamle adressen en tid etter skiftet. Det tar også tid før en husker å bruke den nye adressen.

Postnummeret er viktig. Det forteller Posten oss, men de har ikke helt kontroll på dette selv. Vi sendte pakke med bøker til en bokhandel på Oslo Sentralstasjon (0154 Oslo) men den havnet på Vika postkontor (0110 Oslo). Heldigvis møtte jeg en fleksibel bokhandler som var villig til å hente pakken på andre siden av byen. Det kan skje feil, men et anstendig datasystem ville gitt advarsel om det var avvik mellom nummeret på pakken og på postkontoret.

Av og til kan en bli imponert over hvor fort det går. Jeg leverte to pakker på Fuglset postkontor i Molde, den ene skulle til min sønn i Bergen, den andre til en bokhandel i Oslo. Etter bare noen minutter fikk min sønn beskjed om at pakken kunne hentes. Det var bare en liten hake – hentested var Fuglset, Molde! Her hadde postkontoret registrert pakkene feil, istedenfor å legge de klar for sending ble de registrert som mottatt og gikk i hyllen for henting. Jeg kan forstå at en kan gjøre feil i stresset før jul, men igjen, et anstendig datasystem bør ikke akseptere at en pakke som aldri er registrert som sendt blir registrert som mottatt. Det er jo en av grunnene til at vi bruker datasystemer, nettopp for at de kan hindre feilregistreringer.

Det virker som om alle har sine historier om pakker og brev på avveier. Har Posten mistet grepet?