Siden den «nye» Vegsundbrua ble bygd- har Industrien, beboere og Sula kommune kjempa for å få omarbeid Veibustkrysset. Krysset er uoversiktlig og er belasta med person- og tungtrafikk som daglig skal sluses gjennom krysset og ut på E39. Både NRK radio, -TV og Sunnmørsposten har gitt krysset oppmerksomhet- og omtalt krysset både ved ulykker og anna.

SVV burde kunne nok om veinormalen- til at et prosjekt de utforma selv blei forkasta! Statens vegvesen har vist liten eller ingen interesse for krysset i ettertid. Industrien tenker at SVV er politikernes veileder mot lokale og nasjonale budsjetteringer, men krysset har fortsatt aldri funne veien i et lokalt budsjett eller NTP. Hva skal vi med et Vegvesen da?

Sula kommune og Industrien har vert svært frustrerte over dette. E39 fra Vegsundbrua via Sunde ferjeleie og videre langs RV61 Sulesund, er en av de mest trafikkerte veistrekningene i Møre og Romsdal. Likevel sitter de på Mode og tegner 4-felts E39 og enorme tunneler, bruer og bypakker rundt om i fylket som ingen veit om blir nokke av. Nesten alle som har fått innvilga lokale prosjekter har fått det på grunn av livsfare eller langt- og utholdent trykk mot Vegvesenet. Skal ikke det «lokale» vegvesenet konsentrere seg om dagens veinett i sitt område? Ser ikke slik ut. Det er kun de storslåtte visjonene- og prosjektene som ser ut til å få oppmerksomhet og som ingen veit blir en realitet!

Den endelige prislappen krysset er kalkulert til i overkant av 50 mill. Ser en på Digerneskrysset som Industrien der fikk gjennom, så bør vel dette krysset bli en virkelighet med bortimot dobbelt så stor trafikkbelastning. Måler trafikktettheten i rush, kombinert med samtidighet i ferjetrafikken hverdager så ligger trafikken ved Veibustkrysset på det dobbelte.

Nå blir det opp til Fylket og Samferdselsministeren og ta affære før liv går tapt. Fortsettelse følger.

-------------------------------------------

Har du noko på hjartet? Send eit innlegg til meninger@smp.no

Her finn du alt meiningsstoffet på smp.no!