I kronikken som Einar Ebbesen hadde i Sunnmørsposten 7. januar 2020, står det at Kystverket mente det ikke var tilstrekkelig dårlig vær ved Stad til at det var behov for en tunnel.

Det kan vel ikke være sant?

Videre er der en bemerkelsesverdig uttalelse fra en professor ved NTNU i Trondheim som mente at båtene var så store at det «var bare å seile langt til havs ved passering av Stad».

Å forsvare seg med at det var et konsulentfirma som hadde utarbeidet saken må vel være forsmedelig for en som har stillingstittel professor.

I Sunnmørsposten 9. januar står det : «To av ferjene som skal inn i sambandet Festøy – Solevåg ligg framleis på vent i Måløy». De kom seg ikke rundt Stad på grunn av været.

Det er ikke bra. De bør ta kontakt med professoren å spørre hvor langt til havs de må gå for å komme seg rundt Stad.

En ting er sikkert, det vil i all framtid være behov for en tunnel.

Styringsgruppa for Stad skipstunnel samlet 40 personer til et seminar i Oslo. Blant de frammøtte var aktører i næringslivet og stortingspolitikere fra kystfylka i nordvest. De var enige om at det er lenge siden en er kommet forbi det punktet at en kan forsvare en ny utsettelse med at vi trenger mer kunnskap.

Det var vel etter det seminaret det ble bevilget fem millioner kroner på statsbudsjettet for 2020 for å sikre framdrift og videre planlegging av tunnelen. Det er en skammelig liten sum.

Bevilg nå penger til å få bygget tunnelen så en kan sikre en trygg passasje forbi Stadhavet året rundt, og åpne for stabile faste ruter for både gods – og passasjertrafikk.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!