Derfor må vi legge til rette for at de får internasjonal erfaring gjennom hele utdanningsløpet.

Til tross for at mange bedrifter oppgir at de vektlegger praktisk erfaring og norskkunnskaper foran internasjonal erfaring og fremmedspråk, viser en undersøkelse fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) at de som har tatt en hel grad i utlandet tjener mer enn personer som bare har studert i Norge eller vært på utveksling. Arbeidsledigheten er også lavere for førstnevnte. Kandidater som har utdannet seg utenlands, har også ofte en mer internasjonal jobb enn andre.

Høyre ønsker at flere skal studere utenlands. Men vi ser at hvilken bakgrunn elevene har, påvirker hvorvidt de drar på utveksling på videregående eller ikke. Det er spesielt én elevgruppe som ser ut til å være mer tilbøyelige til å dra på utveksling: den skolemotiverte jenta som selv har noen i familien som har vært på utveksling, og som selv har planer om å ta høyere utdanning.

Elevene må oppmuntres til å dra ut

Vi politikere må bidra til at utveksling blir tilgjengelig for alle elever i videregående skole. Elevene må få bedre informasjon om mulighetene og oppmuntres til å reise. Det skal ikke være slik at elevenes sosiale bakgrunn potensielt kan være til hinder for å dra på utveksling. Vi bør derfor vurdere å utvide og styrke støtteordningen til utveksling i videregående opplæring gjennom Lånekassen.

Videre må vi styrke språkopplæringen, slik at elever og studenter får et bedre utgangspunkt for utveksling også i høyere utdanning. Engelskkunnskapene bør styrkes gjennom obligatorisk undervisning på VG2 og VG3, og vi vil ha som målsetting at tospråklige barn skal få tilbud om å utvikle sitt andre språk til et høyere nivå.

Utdanningen bør forhåndsgodkjennes

Regelverket for godkjenning av utenlandsk utdanning må støtte opp under økt mobilitet, og reglene for godkjenning av utenlandsk utdanning og autorisasjon må være klare. Dessverre er det for mange unge som tar år med utdanning utenlands i god tro om at utdanningen vil bli godkjent hjemme, men som så ikke får godkjent utdanningen likevel. Lånekassen bør derfor ikke gi stipend eller lån til utdanninger som ikke kan godkjennes i Norge. Dette gjelder spesielt for utdanninger som krever autorisasjon. Disse utdanningene bør forhåndsgodkjennes før det innvilges stipend og lån.

Morgendagens arbeidstakere trenger internasjonal kompetanse integrert med akademisk kompetanse. Vi må legge til rette for at flere ønsker å reise ut for å studere. Samtidig må vi stille krav til kvalitet også i utenlandsk utdanning.

Verden trenger nå mer, ikke mindre samarbeid – det gjelder i høyeste grad også på utdanningsfeltet.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!