Leserinnlegg:

«Mange forslag om kryssing av Romsdalsfjorden»

Artikkelforfatteren mener man kan slippe å bygge bro mellom Veøy og Sekken. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS.   Foto: Romsdalsaksen

Selv en mester i ludospill vil forstå dette!

Johan Arne Johansen
Meninger

Vegetaten i Molde holder beinhardt på lange tunneler og den korteste veien fra Ålesund til Molde, uten å tenke på alle som skal bruke denne veien både fra syd og nord.

Nordmøringer og trøndere vil helst unngå å kjøre fra Hjelset via Molde og over Midøya til Tomrefjorden. Veien blir både lang og komplisert og den blir risikofylt på grunn av lange undersjøiske tunneler. Veøya har også vært et ankepunkt på grunn av verne-interesser.


Leserinnlegg:

«Svar til Håvard Austvik»

Romsdalsaksen har mye større tillit både for folk og transportnæring enn Statens vegvesen og Austvik, og tar ansvar for miljø, klimautslipp, sikkerhet, og ikke minst myke trafikanter.


Hvis det er problemer å bygge vei over Veøya kan det bygges tunnel fra Sølsnes og under Veøya med lavbro til Sekken. Da slipper man å bygge en gigantisk høybro på 70 meter og bygger man fergeleie på Sekken og Gjermundnes så kan turistfergene til Molde legges ned og det samme til Sekken.

Dette er en enkel og billig løsning på et stort problem, og kan realiseres på to år i påventa av permanent løsning, som ligger 10 år frem i tid. Skal noen til Molde kan Fannefjordtunnelen brukes.

Man bør ikke låse seg fast i en bestemt løsning for kryssing av Romsdalsfjorden som både vegetaten og tilhengere av flytebro til Sekken. Det har i lang tid vært arbeidet for fast forbindelse over Langfjorden, så det må være mulig å samordne dette i en syd-nord forbindelse.



Leserinnlegg:

«Nå er tiden inne for å bygge Møreaksen»

Regjeringen og Stortinget har vedtatt Møreaksen. Det viser seg å være et meget klokt vedtak.


En høybro fra Våge via Rødven og videre flytebro både over Langfjorden og Fannefjorden til Hjelset, dette kan inkluderes med bro over Halsafjorden. Med denne løsningen bruker man samme stamvei E39 og E136 helt fra Ålesund til Våge og man løser hele dette samferdselssystemet og til en langt billigere pris enn «Moldeaksen».

Denne løsningen vil gi Åndalsnes et løft med en storslagen portal til innseilingen til Rauma-byen.

Turismen er også en viktig sektor både i Romsdal og på Sunnmøre. Vegetaten kan man ikke stole på, for de har ingen gode prosjekt å vise til så her er de på gale veier så det suser.

Både fylkeskommunen og vegvesenet bruker penger som, unnskyld uttrykket, fulle sjøfolk, og vegetaten har gått bananas i å bygge nye fergeleier over alt i milliardklassen og skifting av lyspærer i alle tunneler. Har ikke alle bilene lys?

Møre har de beste fergeleiene i landet, men har de dårligste veiene. Hvorfor? Alt styres fra Molde. Molde er ikke verdens navle og skal heller ikke kobles til stamvei syd-nord. Så både veier i Molde og fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund har ingenting med stamvei E39 å gjøre.


Vegvesenet legger fram rapport om flytebru over Romsdalsfjorden

Har vurdert flere alternativ for fjordkryssing

Vegvesenet med vurdering av flytebru-alternativ for Romsdalsfjorden - har vurdert flere krysningsalternativ.


Nå må alle personer som ser katastrofen som eliten i Molde vil trumfe gjennom et veiprosjekt som flertallet i fylket er i mot. Realiseres Møreaksen vil det bli en katastrofe som ikke kan reverseres og regningen blir som vanlig sendt til Sunnmøre. Ferger og tunneler er en evigvarende kostnad, men veier og broer er engangskostnad med svært lite vedlikehold.

Selv en mester i ludospill vil forstå dette!

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!