«Reiselivet, en soloppgangsnæring», uttalte CEO i Hurtigruten, Daniel Skjeldam i 2014. Mye positivt har skjedd både i Hurtigruten og i norsk reiseliv siden da. Norsk reiselivsnæring bidrar med hele 4,3 milliarder i direkte skatteinntekter til norske kommuner, tre ganger så mye som fra f.eks. sjømatnæringen. I disse dager har imidlertid tunge skyer skygget for sola og usikkerheten rundt hvordan både reiselivet og andre næringer vil se ut i fremtiden ligger som et stort ubesvart spørsmål for oss alle.

Vi har i mange år hatt en dreining av Norsk reiseliv fra volum- og sightseeingbaserte opplevelser til et mer bærekraftig reiseliv med fokus på naturopplevelser, aktiviteter, kultur og lokal mat med fokus på verdiskaping. Det har vært jobbet godt, både av næringen selv og av næringens økosystem, for å starte byggingen fremtidens norske reiseliv; et reiseliv basert på bærekraftige prinsipper i form av økonomisk levedyktighet, lav miljøpåvirkning og bidrag til lokalsamfunn. Hvor effekten av miljøpåvirkning må trumfe resten. Vi er langt fra i mål her, men på riktig vei.

Vi opplever nå en brutal shut-down i reiselivsnæringen, som i så mange andre næringer. Hoteller, restauranter, aktivitetsleverandører, kulturaktører, flyselskap, lokalmatprodusenter, transportører og andre har blitt tvunget til å gå i hi i påvente av at det hele skal gå over og at vi er klare for den nye normalen. Og hva blir så den nye normalen? Det er det nok ingen av oss som vet, i like liten grad som man kunne forutsi omfanget av denne krisen. Vil kjøpekraften i viktige markeder styrkes eller svekkes? Vil vi oppleve en større eller mindre reiselyst, og eventuelt hvor langt ønsker vi å reise? Er det slik, som mange nå tror, at nordmenn i mye større grad vil velge å reise i eget land? Hvilke scenario som møter oss på den andre siden blir spennende å se, men at det blir annerledes enn før krisen det er det all grunn til å tro.

Så hvordan møter vi tiden etter krisen? Vel, det gjenstår selvsagt å se, men norsk reiseliv må definitivt unngå å havne tilbake i volumtankegangen der antall hoder og gjestedøgn blir de viktigste måleparameterne.

Det vil være avgjørende for fremtidens norske reiseliv at vi, samtidig som vi applauderer krisetiltak og nødvendige kortsiktige nødhjelpstiltak, også klarer å holde hodet kaldt og beholder fokus på et bærekraftig, unikt og naturbasert reiseliv i Norge mot 2030.

----------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send et innlegg til meninger@smp.no

Jan Sverre Sivertsen, 2469 Reiselivsutvikling AS. Foto: Privat