De sosiale møtene er limet i menneskenes liv – fra kjærester i tosomheten, til fotballkamper og festivaler med flere titalls tusen mennesker i ett stort fellesskap.

Vi i Momentium har i mer enn 10 år levd for - og av - å skape slike møteplasser i Norge. Vi tenner leirbålene nordmenn samler seg rundt. Vi skaper minner og opplevelser som folk i dette langstrakte, men likevel lille landet har til felles.

Store arrangement var noe av det første som ble truffet av korona-restriksjonene, og vil forståelig nok være det siste som blir lettet på når dette etterhvert går over.

I fjor skapte vi 250 små og store møteplasser for mer enn hundre tusen mennesker. Fra konserter og andre kulturarrangementer året rundt, til events, konferanser og store festivaler som Ålesund Live, Jugendfest og Sommerfesten på Giske. I løpet av samme periode sysselsatte vi rundt 200 personer, betalte frivillige organisasjoner over to millioner dugnadskroner, og vi bidro til fellesskapets kasse med mer enn 30 millioner kroner i form av skatter og avgifter.

Vi er den største kulturaktøren i Møre og Romsdal og den største kulturarbeidsplassen i fylket. En undersøkelse fra 2018 viste at Momentium-konsernet står for rundt 70% av solgte kulturbilletter i Ålesund. Vi og de andre kulturaktørene her skal gjøre alt i vår makt for å komme oss igjennom dette. Men samtidig står byen nå i fare for å miste mesteparten av kulturtilbudet sitt.

Vår høysesong er fra mai til september, og akkurat nå er det høyst usikkert om våre festivaler kan gå av stabelen. Det er svært vanskelig i seg selv. Men her er vårt dilemma:

Et stort arrangement er ikke bare å skru på når dørene åpner. Vi har arbeidet med 2020-arrangementene siden våren 2019. Alt handler om å skape trygge, gode kvalitetsarrangement som folk vil gå på igjen og igjen. Vi gjør selvfølgelig alt vi kan for å begrense tapene: Vi permitterer, kommer frem til løsninger med banker og kommuniserer det lille vi har av informasjon til publikum. Vi setter opp nye digitale konsept.

Alt for at våre ansatte skal ha en jobb å gå til når dette en gang går over. Men blir ikke arrangementene noe av, har vi brukt mye penger vi aldri får igjen. Da er det tvilsomt at de samme medarbeiderne har en arbeidsplass å gå til etter krisen. I hvertfall hvis ikke staten kjenner på ansvaret også for vår del av næringslivet.

Den nye kontantstøtteordningen til bedrifter er bra, og vil hjelpe mange med jevn kostnads- og inntektsstrøm til å overleve. Men den treffer dårlig for selskap som har brukt et helt år med kostnader på et produkt som er knyttet til en spesifikk dato eller periode når man må avlyse, som for eksempel festivaler, skianlegg og sesongbasert turisme.

Skal festival-Norge overleve sommeren er det helt avgjørende at de nasjonale støttepakkene kompenserer for dette, i tillegg til lokale krisepakker i kommunene og fylkeskommunene.

Verdien av å skape opplevelser kan ikke måles like enkelt i samfunnsregnskapet som annen produksjon. Selv om det er forståelig at situasjonen blir slik, vil det være et stort feilgrep om kultur og frivillighet ikke får mer førstehjelp enn det som nå ligger på bordet.

Vi er en organisasjon med lav offentlig støtte (ca 0,5% av omsetning). Derimot er mange av våre arrangementer støttet av private bedrifter. Dette fordi de ser verdien av kultur- og regionsbygging, i tillegg til at hver av våre festivaler og storkonserter har direkte ringvirkninger på flere titalls millioner kroner for det lokale næringslivet.

Når det er festival i byen er hotellene fullbooket et halvt år i forveien, og det er omsetningsrekord på restauranter og kjøpesentre. Under Jugendfest har næringslivet i Ålesund ekstraomsetning på over 18 millioner på to dager hvert år i august.

Nå er vi i en situasjon der mange av disse bedriftene og støttespillerne selv sliter økonomisk som resultat av korona-pandemien. Våre sponsorer har vært med på en dugnad for kulturlivet i mange år. Når krisen er over vet vi ikke om alle har mulighet til å være med oss lenger. Nesten ingen kan gi garantier for det nå.

Nye tider åpner også nye dører og i kulturbransjen leter vi alltid etter muligheter til å skape noe nytt. Vi skal gjøre alt vi kan for å tilpasse oss en ny hverdag. Vi ønsker å være til stede også når korona-krisen er over, og vi ønsker å kunne levere millioner av skattekroner inn til det norske fellesskapet.

Men mest av alt ønsker vi å tenne nye leirbål. Mange leirbål. Der folk kan samles og kjenne varmen fra fellesskapet når vi atter kan møtes. Det skal vi klare dersom norske myndigheter hjelper oss med å holde glørne i live i denne perioden. Hvis bålet slukner, slukner også Momentium og andre lignende virksomheter.

Da blir samfunnet kaldere og fattigere. Da blir det «Den gang vi møttes». Har vi råd til det?

Ante Giskeødegård (til venstre) og Lars Berg Giskeødegård eier Momentium og en rekke andre selskaper som er knyttet til kulturarrangementer i Ålesund.