En må anta at oppvekst, skole, eldreomsorg, helse og opprettholdelse av arbeidsplasser/industri/handel blir prioriterte oppgaver. Samferdsel og vedlikehold av vegnettet er viktige oppgaver, men jeg ser ikke for meg at det plutselig skulle få førsteprioritet i tiden som kommer, når det ikke har fått det tidligere.

Det vil bli foretatt store budsjettmessige omprioriteringer. En kan være ganske sikker på at når Ålesunds bypakke i lang tid har blitt sendt frem og tilbake på grunn av at den ble for dyr, så vil situasjonen ikke se særlig lysere ut i den nærmeste fremtid. Møreaksen er i hvert fall bare å glemme, der blir det fergetrafikk i mange år fremover.

Hvis vi har ansvarlige politikere rundt oss, så vil disse allerede nå innse den økonomiske situasjonen vi har i vente. Derfor må politikerne sørge for, og legge til rette for, at bygging av den eneste realistiske løsningen på dagens køproblematikk langs E39 og gjennom Moa blir igangsatt umiddelbart. Borgundfjorddunnellen / Veddemarktunnelen er selvfinansierende, og skal ikke finansieres av stat eller kommune.

Bru fra Sula til Bogneset er bare å glemme, det blir mer som et «luftslott» å regne, og er utenkelig både i forhold til økonomi og praktisk gjennomførbarhet. Vegstrekningen må tilknyttes direkte til innfartsvegen, og kan ikke ende opp på Bogneset.

Borgundfjordtunnelen / Veddemarktunnelen er det eneste realistiske alternativet som kan fordele trafikken, og derved redusere antall kjøretøy på den særdeles belastede vegstrekningen mellom Vegsundet og Moa. Dette er også et miljøprosjekt i særklasse.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!