Leserinnlegg:

«Romsdalsaksen og dugnadsånd»

Flat: Romsdalsaksen vil by på mindre høydeforskjell enn Møreaksens undersjøiske tunneler.  Foto: Romsdalsaksen

Nå venter vi spent på den nye analysen, og håper dugnaden gir resultat også denne gang.

Paul Andreas Hofseth
Meninger

Innsamlingsaksjonene

Den første innsamlingsaksjonen gjaldt to rapporter knyttet til samfunnsnytte, utført av HR-Prosjekt (Oslo) Kostnaden var kr 500.000.- og det tok et halvt år å samle inn beløpet. Bidragene ble gitt av ihuga tilhengere av Romsdalsaksen (RA). Aksjon nr. 2 hadde langt mindre omfang, og gikk til en gallup som ble utført av Sentio – med oversjøisk versus undersjøisk løsning som tema.

Aksjon nr. 3 er i sluttfasen, har kr 312.000,- som mål, og går til en rapport som utføres av et anerkjent konsulentselskap. Resultatene fra de to førstnevnte aksjonene er publisert, og resultatene ga (RA) gode skussmål. Sambruket med «Eksportvegen» E136 medvirket til godt økonomisk resultat for RA. Dessuten; kun 1/6 av de 1000 spurte i gallupen svarte at de ønsket undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden, og et solid flertall svarte at de om nødvendig var villig til å vente noen år på beste løsning.


Leserinnlegg:

«Romsdalsaksen og Sunnmørsk kirkehistorie»

Mandag 27.04.20 skriver Paul Andreas Hofseth i sitt innlegg i Sunnmørsposten om Veøy og Romsdalsaksen.


Underskriftskampanjen

Underskriftskampanjen «Vi som krever utredning av Romsdalsaksen» ble startet 15.12.16 Drøye 11550 har signert dette kravet – 10752 elektronisk, og 800 manuelt. FB-sidene «Romsdalsaksen (Sekkfast)» og dels «Møre uten Møreaksen» er hovedkildene, men det har også kommet mange signeringer ved ulike stands på kjøpesenter og diverse marked. Kravet om rettferdig utredning av RA er bærebjelken i dugnadsånden som råder.

Leserbrev og kronikker

Noen har skrevet få – andre langt flere leserbrev som er knyttet til Romsdalsaksen. Totalt antall nærmer seg 1000. Den litt ekstreme aktiviteten har sine årsaker, og økonomisk omfang er viktigst. For 3 års tid siden tilsvarte kostnadsestimatene for Møreaksen omkring 10 Hjelset-sykehus.

På samme tid var viljen til å undersøke alternative løsninger nærmest fraværende generelt, og blant lokale politikere spesielt. Kun SV, Nordmørslista og et par andre mindre lister var for utredning. Nøyaktig status hos politikerne i dagens fylkesting vet jeg ikke, men trolig er blokkene for og mot en skikkelig utredning jevnstore. Leserbrev og kronikker har bidratt til denne utviklingen.


Kronikk:

«Sunnmøre må være beredt for fremtiden»

Trafikksituasjonen i regionen vår er ikke tilfredsstillende. Den tar ikke hensyn til folks bosettingsmønster, arbeidsmarked eller fremtidige utfordringer.


Utfordrerens utfordringer

Det er krevende å være utfordrer, og blir ikke enklere når midler til dokumentasjon må samles inn nærmest som kollekt. Daglig leder og styret i Romsdalsaksen AS jobber gratis, og blander seg godt med alle vi andre ihuga tilhengere i våre private bedrøvelige regnskap – målt i kroner.

Nå venter vi spent på den nye analysen, og håper dugnaden gir resultat også denne gang. Dugnadsarbeidet vil forhåpentligvis fortsette til politikerne gjør som folk flest – sammenligner alternativ på skikkelig og rettferdig vis. Hvorfor skal de ikke gjøre det?



Leserinnlegg:

«Eksportvegen E136 først»

Kom i gang med aktuelle prosjekt er omkvedet fra mange hold. De hentes frem fra en herlig blanding av alt fra ferske utredninger til ideer og forslag fra gamle nedstøvede permer.


-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!



Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Meninger