Leserinnlegg:

«Stamveg med omveger hit og dit»

Møreaksen og Hafast er feil løsning for ny stamveg E39. Samlet 5 mil lengre enn alternativet Romsdalsaksen og Storfjordsambandet, og langt dyrere.

Illustrasjon: Borgundfjordtunnelen.  Foto: Bytunnelen AS

Meninger

Vi husker kommentaren etter at MA hadde gjort avtale med Hafast:«Vi heier på hverandre, men Møreaksen først!»

Basert på kommentarer i Sunnmørsposten fra møtet mellom Hareide og utvalgte aktører, lever denne tesen i beste velgående. Hareide sin kommentar:

«Jeg synes Hafast er et spennende prosjekt – og jeg deler visjonen og tanken. Men det jeg hører fra NHO, næringslivet og regionrådene er, først Møreaksen, så Hafast. Det er også slik at Hafast er et mer komplekst og komplisert prosjekt, og jeg tror det trenger mer tid, sa Hareide til Sunnmørsposten.»

Tesen kan også ramme Hafast hardt, ettersom klassifiseringen som stamveg stiller tøffere krav og utløser vesentlig økte kostnader. Eksempelvis er Eiksundtunnelen for bratt som stamveg, og må erstattes av ei ny og kostbar fjordkryssing. Når det går opp for flertallet av oss sunnmøringer at pengesløseri knyttet til fjordkryssingen over Romsdalsfjorden vil sinke andre prosjekt i årevis – kanskje i flere tiår. Nordmøringene har tatt poenget for lenge siden.


Synspunkt:

«Borgundfjordtunnelen – det eneste prosjektet som kan løse trafikkfloken i løpet av 2–3 år»

Er politikerne klar over det enorme ansvaret de har i forhold til mulige konsekvenser pga. mangelfull samferdsel?


Nordøyvegen og Møreaksen hadde felles «mor», når navnet for selskapet var Haram, Midsund, Aukra Tunnelselskap AS. Det ble skilsmisse, og hvem som leder kappløpet vet vi. Temmelig sikker på at Hafast også kan realiseres raskere med annen status enn stamveg E39. Lavere kostnader er hovedargumentet, samt at Hafast faktisk har plassert seg selv i bak i køen ved denne alliansen til Møreaksen.

Å binde ytre søre Sunnmøre til Ålesundområdet er viktig, og vil kunne ha stor betydning for bo- og arbeidsmarkedet, avhengig av bompengesatsene. Møreaksen har marginal innvirkning for samme, grunnet reisetid og reisekostnader. For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen mellom Ålesund og Sula langt viktigere enn fjordkryssingen over Romsdalsfjorden. Borgundfjordtunnelen er derfor viktigere allianse for Hafast enn Møreaksen. Molde er ikke spesielt viktig for Ulsteinvik, men det er Ålesund.



Å bygge ny stamveg innom alle tun som for 100 år siden, er feil. Stamveger må skilles fra bygater, «bypakker», fastlandsforbindelser etc. Formålet er ikke å binde nærliggende bygder og byer sammen, men regioner for å redusere reisetiden for lange reiser. En reise fra Kristiansund til Bergen kan være et eksempel, og da nytter det ikke med stamveg som går hit og dit.


12 millionar til overs i Eiksundsambandet – slik vil fylket bruke pengane

Eiksundsambandet sit igjen med ein rest på 12 millionar kroner i innbetalte bompengar etter at alle rekningane for sambandet er betalt. No har fylket funne ut korleis ein skal få brukt opp pengane.



-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!